Lederutvikling (IDR08‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter lederutvikling 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- veilede både individuelt og i gruppe i ulike undervisnings- og lederoppdrag
- utforske hvordan egne lederegenskaper kan påvirke andre i lederoppdrag
- samarbeide med andre for å planlegge, gjennomføre og vurdere lederoppdrag i kjente og ukjente situasjoner
- utforske og reflektere over bruken av ulike formidlingsteknikker
- vurdere etiske og moralske utfordringer i ulike lederoppdrag
- bruke kommunikasjon på en målrettet måte i ulike situasjoner og lederoppdrag
- utforske og reflekter over egen og andres lederfilosofi og lederstil
- beskrive og dokumentere arbeidet med å nå egne utviklingsmål
- reflektere over aktuelle utviklingstrekk innen ledelse, nasjonalt og internasjonalt
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i lederutvikling 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom praktiske lederoppdrag som utfordrer deres egne verdier og utviklingsmål. De viser og utvikler også kompetanse i faget ved å reflektere, drøfte og vurdere faktorer som har innvirkning på ledelse. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de planlegger, gjennomfører, evaluerer og vurderer ulike lederoppdrag.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene samarbeide med aktører som kan gi erfaringer med ulike typer lederoppdrag. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i teoretisk og praktisk lederskap, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å reflektere over sine egne erfaringer i utviklingen som leder.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter lederutvikling 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i lederutvikling 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom kunnskap om ledelsesteori, utvikling av egen lederatferd og praktisk lederskap.