Lederutvikling (IDR08‑02)
Kjerneelementer
Ledelsesteori
Kjerneelementet ledelsesteori handler om å tilegne seg kunnskap som er sentral for å utvikle en god lederatferd og å utøve god ledelse. Et sentralt punkt i ledelsesteori er kunnskap om begreper, teorier, metoder og modeller som omhandler ledelse av andre. Ledelsesteori handler også om å forstå teoretiske resonnementer og sammenhenger, i tillegg til å kunne drøfte hva som ligger til grunn for godt lederskap.
Lederatferd
Kjerneelementet lederatferd handler om hvordan personlige egenskaper og verdier kommer til uttrykk gjennom den enkeltes atferd som leder. Evnen til å kartlegge personlige egenskaper og å analysere disse er sentralt for å forstå og håndtere egen og andres atferd. Elevene skal få kunnskap om og erfaring med å forstå sin egen personlighetstype. Dette skal bidra til at de utvikler en god lederatferd og bevissthet om egne verdier, og det skal fremme en personlig ledelsesfilosofi.
Ledelse i praksis
Kjerneelementet ledelse i praksis handler om at elevene skal benytte teori i utøvelsen av trener-, leder- eller dommerrollen. Evnen til å lede utvikles gjennom å tilegne seg teoretisk kunnskap om lederskap, gjennom å praktisere som leder og gjennom å sette seg konkrete personlige utviklingsmål basert på kartlegging og analyse av egen lederatferd. Kjerneelementet omfatter også at elevene skal kommunisere godt, ta initiativ og ansvar, by på seg selv og reflektere over egen og andres atferd i kjente og ukjente situasjoner.