Vg2 maritime fag (MAR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter skipstekniske tjenester
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive og reflektere over hvordan ulike fartøyer er konstruert
- kunne utføre grunnleggende stabilitetsberegninger og forklare faktorer som påvirker stabiliteten til fartøy
- beskrive fartøyets tekniske systemer og kunne utføre relevante beregninger
- bruke sveise- og gassutstyr i reparasjoner av dekks- og maskinutstyr
- bruke grunnleggende teknikker for overflatebehandling av ulike materialer og vurdere utført arbeid
- beskrive metallers bruksområder og egenskaper i spenningsrekken
- planlegge og utføre skipsrenhold
- bruke ergonomisk riktige arbeidsteknikker og arbeidsstillinger
- planlegge og utføre varme arbeider
- vurdere og forklare eget arbeid i henhold til arbeidsordrer, tegninger, kostnader og standarder
- bruke og forstå engelske maritime begreper for verktøy, vedlikeholdsutstyr og operasjoner i arbeidssituasjoner
- forklare hvordan man gjør fartøyet sjøklart
- utføre stropping, anhuking og signalgiving etter gjeldende forskrifter og standarder
- bruke tauverk og vaier på en sikker måte
- gjøre rede for hvordan man bruker fastmontert løfteutstyr og taljer på en sikker måte
- beskrive metoder for behandling, håndtering og sikring av last
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i skipstekniske tjenester når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i skipstekniske tjenester. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i skipstekniske tjenester ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i skipstekniske tjenester basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.