Vg2 maritime fag (MAR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter maskin, valgfritt programfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive hvordan de ulike typene framdriftsanlegg er bygget opp med tilhørende hoved- og hjelpekomponenter
- gjøre rede for oppbyggingen av og virkemåten til ulike forbrenningsmotorer som brukes i et framdriftsanlegg
- beskrive motorteknologi som bruker brennstoff med lavt flammepunkt
- gjøre rede for brenselcelleprinsipper
- reflektere over bruken av batterier og elektromotorer til framdriftsanlegg
- beregne effekt på motor- og framdriftsanlegg
- beskrive ulike drivstofftyper med tilhørende bruksområder
- planlegge og utføre arbeidsoppgaver på støttenivå
- beskrive maskinvakttjeneste og daglige rutiner i maskinrommet
- forklare hensikten med og virkemåten til nødsystemer
- beskrive bruken av nødutstyr som finnes i maskinrommet
- beskrive hvordan arbeid i lukkede rom og arbeid i høyden skal forberedes og utføres
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i maskin, valgfritt programfag, når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i maskin, valgfritt programfag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i maskin, valgfritt programfag, ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i maskin, valgfritt programfag, basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.