Vg2 maritime fag (MAR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dokumentasjon og kvalitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive funksjonen til og bakgrunnen for sikkerhets- og beredskapssystemer om bord
- planlegge og dokumentere arbeidsoppgaver i tråd med forskrifter om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse
- gjøre rede for og anvende informasjon gitt i produkt- og sikkerhetsdatablader
- beskrive og følge lover og retningslinjer som omhandler rusmidler om bord på skip
- beskrive rutiner for avfallshåndtering og kjenne til hvordan skadelige utslipp kan forebygges og begrenses
- beskrive og følge relevante lover, forskrifter og konvensjoner
- anvende relevante manualer, oppslagsverk og digitale applikasjoner på relevant fagspråk
- beskrive hovedfunksjonene for bemanningen om bord på et fartøy
- gjøre rede for og bruke ulike kvalitetssikringssystem
- beskrive hensikten med, og utføre forbedrings- og avviksrapportering
- gjøre rede for ISM-koden (International Safety Management) og ISPS-koden (International Ship and Port Facilities Security Code)
- bruke et elektronisk vedlikeholdssystem og registrere utført vedlikehold på engelsk og norsk
- bruke personlig verneutstyr og begrunne sitt valg i gitte arbeidssituasjoner
- beskrive og reflektere over beredskapsfunksjoner om bord
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i dokumentasjon og kvalitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i dokumentasjon og kvalitet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i dokumentasjon og kvalitet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i dokumentasjon og kvalitet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Eleven må dokumentere gjennomført kurs i grunnleggende sikkerhetsopplæring i tråd med krav fra Sjøfartdirektoratet.
Eleven må dokumentere gjennomført opplæring i ISPS-koden (International Ship and Port Facilities Security Code).