Mat og helse samisk (MHE02‑02)
Fagets relevans og sentrale verdier
Mat og helse er et sentralt fag for å utvikle forståelse for sammenhenger mellom kosthold og helse. I mat og helse skal elevene lære å planlegge og lage mat og oppleve måltider sammen med andre. Faget skal bidra til at elevene utvikler kompetanse til å mestre eget liv. Gjennom faget skal elevene få kunnskap om den samiske kulturarven der mattradisjoner henger sammen med natur og levevis i ulike områder. Det er derfor verdifullt å bruke samiske begreper, uttrykk og fortellinger ved kommunikasjon og samhandling. Å tilberede mat fra lokale matvarer i ulike sammenhenger vil bidra til at elevene lærer å birget/bierggit/bïerkenidh, og også gi dem innsikt i hvilke verdier som ligger i matregionene. Mat og helse skal bidra til å fremme folkehelsen, matgleden og interessen for mangfoldet av matvarer og måltidsskikker i samfunnet. Mat og helse skal stimulere til kreativitet, samarbeid og gjennomføringsevne.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Mat og helse skal gjenom praktisk arbeid, utforsking og estetiske uttrykksformer bidra til at elevene utvikler engasjement og kreative og skapende evner. Gjennom sosialt fellesskap rundt matlaging og måltider skal faget bidra til å fremme samarbeid, forståelse, omsorg og respekt for hverandre, og gi grunnlag for likeverd og likestilling. Matlaging og måltider er knyttet til samhold og gjestfrihet. Bevissthet om mangfoldet av mattradisjoner og matressurser innad i Sábme/Sápmi/Saepmie og i nordområdene kan åpne for forståelse og økt interesse og respekt for kulturer i andre deler av verden. Felles referanserammer kan bidra til en positiv identitetsutvikling. Mat og helse skal bidra til å utvikle kritisk tenkning, etisk bevissthet og ansvarsfølelse hos elevene, slik at de kan velge mat som er både helsefremmende og bærekraftig. Læreplanen er forankret i samiske verdier og samisk språk, kultur og samfunnsliv.