Medieuttrykk (MOK02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter medieuttrykk 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- produsere medieuttrykk i ulike sjangre og formater
- planlegge en prosess for produksjon av et medieuttrykk
- bruke grunnleggende teknikker for idéutvikling
- bruke og vedlikeholde profesjonelt produksjonsutstyr og profesjonell programvare
- utforske ulike tidligere og moderne stilarter og uttrykksformer, og reflektere over hvordan de preger medieuttrykk i dag
- bruke komposisjonsprinsipper i produksjon av medieuttrykk og reflektere over hvordan de ulike delene påvirker hverandre
- utforske og bruke ulike kommunikasjonsmodeller i produksjon av medieuttrykk
- reflektere over opphavsrett, etikk og regler i arbeid med medieproduksjoner
- utøve kildekritikk i egne medieuttrykk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i medieuttrykk 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de lager medieuttrykk i ulike sjangre og formater individuelt og sammen med andre, og når de bruker relevant produksjonsutstyr i dette arbeidet. De viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker komposisjonsprinsipper og kommunikasjonsmodeller for å produsere medieuttrykk og tilpasse til riktig målgruppe. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de beskriver hvordan ulike virkemidler og stiler påvirker innhold og budskap i medieuttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å la elevene lage selvstendige medieuttrykk i ulike sjangre og formater og ved å la elevene få utforske og bruke produksjonsutstyr og programvare i arbeidene. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i produksjonen av medieuttrykk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å styrke egen produksjonspraksis og evnen til faglig refleksjon.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter medieuttrykk 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i medieuttrykk 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk produksjon av ulike medieuttrykk og gjennom refleksjon og etisk bevissthet omkring medieuttrykkenes virkemidler og funksjon.