Medieuttrykk (MOK02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter medieuttrykk 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- dokumentere og kvalitetssikre produksjonsprosesser
- jobbe utforskende med idéutvikling gjennom systematisk kildearbeid
- planlegge, gjennomføre og vurdere en større selvvalgt og utforskende medieproduksjon tilpasset en tenkt eller reell oppdragsgiver
- vurdere egen bruk av profesjonelt produksjonsutstyr og profesjonell programvare tilpasset produkt og kvalitetskrav i mediebransjen
- analysere hvordan inspirasjon fra tidligere og moderne stilarter og uttrykk former nåtidens medieuttrykk
- utforske og bruke ulike virkemidler og fortellerteknikker i medieuttrykk
- utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
- vurdere opphavsrettslige og etiske utfordringer i medieproduksjon ut fra gjeldende lover og regelverk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i medieuttrykk 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de jobber kreativt med ideer, og når de viser til dokumenterte og kvalitetssikrede produksjonsprosesser. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de produserer medieuttrykk i ulike sjangre, for ulike formål og for ulike målgrupper. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap om tidligere og moderne stilarter til å videreutvikle egne medieuttrykk, og når de viser bevissthet om opphavsrettslige og etiske utfordringer ved bruk av referanser. Videre viser og utvikler de kompetanse når de analyserer, tolker og sammenligner medieuttrykk og utforsker og reflekterer over deres kontekst og funksjon.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske aktuelle mediefaglige problemer og arbeide kreativt for å løse disse. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres når det gjelder å jobbe selvstendig, konsentrert og hensiktsmessig med teoretiske og praktiske oppgaver, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å styrke egen produksjonspraksis og evnen til faglig drøfting.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter medieuttrykk 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i medieuttrykk 3 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk produksjon av medieuttrykk i ulike sjangre og til ulike formål, og gjennom kritisk drøfting av virkemidler og etikk.