Medieuttrykk (MOK02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter medieuttrykk 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- produsere ulike medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
- bruke og reflektere over teknikker for idéutvikling
- bruke og vedlikeholde profesjonelt produksjonsutstyr og profesjonell programvare tilpasset produkt og kvalitetskrav i mediebransjen
- utforske ulike stilarter og uttrykksformer, og bruke disse i egne produksjoner
- utforske ulike virkemidler og fortellerteknikker, og reflektere over bruken av disse i egne og andres medieuttrykk
- utvikle budskap og reflektere over valgt målgruppe, formål, sjanger og plattform
- reflektere over opphavsrettslige og etiske spørsmål i egne og andres medieuttrykk
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte i egne medieuttrykk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i medieuttrykk 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de produserer ulike medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de produserer medieuttrykk i ulike sjangre, for ulike formål og for ulike målgrupper. De viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker fortellerteknikker og kunnskap om tidligere og moderne stilarter til å utvikle egne medieuttrykk, samtidig som de tar hensyn til opphavsrettslige og etiske utfordringer ved bruk av referanser. Videre viser og utvikler de kompetanse i faget når de analyserer og sammenligner medieuttrykk, og når de reflekterer over uttrykkenes kontekst og hvordan den kan forme innhold og budskap i medieuttrykket.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å la elevene utforske og produsere medieuttrykk på egen hånd og sammen med andre og gjennom å veilede dem i arbeidet med kreative og praktiske løsninger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres når det gjelder å jobbe selvstendig, konsentrert og hensiktsmessig med teoretiske og praktiske oppgaver, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å styrke egen produksjonspraksis og evnen til faglig refleksjon.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter medieuttrykk 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i medieuttrykk 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom planlegging og praktisk produksjon av medieuttrykk og gjennom refleksjon rundt bruken av virkemidler og kilder.