Instrument, kor, samspill (MUS05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter instrument, kor, samspill 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- innstudere et variert repertoar på fordypnings- og bruksinstrumenter ved å bruke metoder tilpasset repertoaret
- ta selvstendige valg i musikalsk utforming av repertoar
- utvikle og vise egnet instrumentteknikk i utøving på fordypningsinstrument
- sette seg realistiske mål, planlegge, strukturere og dokumentere øvingsprosesser på fordypnings- og bruksinstrumenter
- spille etter gehør, besifring og andre former for notasjon på bruksinstrumenter med rytme-, bass- og akkordfunksjon i ulike samspillsituasjoner
- utforske og vise forståelse av ulike musikalske virkemidler i egen utøving
- improvisere med utgangspunkt i et variert forelagt musikalsk materiale, alene og sammen med andre
- forberede og framføre musikalsk materiale for et publikum i konsertsituasjoner
- vise musikalsk initiativ og lytte til andre i samspillsituasjoner
- gi og ta imot konstruktiv kritikk og respektere uenighet i skapende arbeid mot felles mål og framføringer
- dokumentere framføringer med digitale ressurser
- reflektere over hvordan det å utøve, formidle og skape musikk kan bidra til å opprettholde og videreutvikle kulturarven
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i instrument, kor, samspill 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de øver på, utøver og formidler musikk alene og sammen med andre. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de reflekterer over ulike musikalske uttrykk og uttrykksformer, og bruker refleksjonene til å ta egne kunstneriske valg i framføringer. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker ulike metoder for å følge med på egen utvikling, og ut fra dette setter hensiktsmessige mål for videre læring i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å utforme varierte oppgaver som fremmer utvikling av musikalske og utøvende ferdigheter. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i arbeid med instrumentutøving, kor og ensemble, øving og musikkformidling, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle utøvende og skapende kompetanse i faget, individuelt og i samspill og samsang.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter instrument, kor, samspill 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i instrument, kor samspill 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom utøving, kunstnerisk forståelse og refleksjon.