Instrument, kor, samspill (MUS05‑02)
Kjerneelementer
Instrumentutøving
Kjerneelementet instrumentutøving handler om å utvikle og kombinere håndverksmessige, uttrykksmessige og kreative ferdigheter i utøving av musikk på et eller flere fordypningsinstrumenter, etter gehør og ulike former for notasjon. Instrumentutøving handler om å utforske musikalske virkemidler for å skape og fortolke mening i et variert repertoar, og om improvisasjon med utgangspunkt i et variert musikalsk materiale. Videre handler instrumentutøving om å arbeide med bruksinstrumenter, som tangentinstrumenter og ulike bandinstrumenter, som støtte og verktøy i ulike musikkaktiviteter.
Kor og ensemble
Kjerneelementet kor og ensemble handler om å skape felles musikalske uttrykk i samspill og samsang. Det innebærer møter med ulike sjangre, relevant repertoar og improvisasjon i arbeid med kor og ulike typer instrumental- og sangensembler. Videre handler kor og ensemble om felles øvingsprosesser, deltakelse på konserter og andre utøvende sammenhenger. Det handler også om forståelse av, kunnskap om og ferdigheter i musikalsk samhandling, arbeidsetikk og egen rolle i musikalsk formidling og opplevelse.
Øving
Kjerneelementet øving handler om å utvikle innsikt og selvstendighet til å kunne ta ansvar for langsiktige musikalske læringsprosesser, individuelt og i samspill. Videre handler det om å sette seg hensiktsmessige mål, planlegge, gjennomføre, evaluere øvingsprosesser og å velge relevante øvingsstrategier. Kjerneelementet øving handler også om mentale prestasjonsforberedelser og å bruke kunnskap om arbeidsfysiologi for å unngå belastningsskader.
Musikkformidling
Kjerneelementet musikkformidling handler om å forberede musikalsk repertoar, sette sammen konsertprogram og delta i musikalske framføringer, individuelt og i ulike ensembler. Videre handler kjerneelementet om å utforske musikkens muligheter som uttrykksform og om hvordan interaksjon mellom publikum og utøver påvirker framføringen. Musikkformidling handler også om bevissthet om sceneopptreden og ulike visuelle aspekter ved denne og om å ta kunstneriske valg.