Instrument, kor, samspill (MUS05‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i instrument, kor, samspill innebærer å tilegne seg musikk ved å lytte, improvisere og bruke språk og stemme i formidling av musikk. Det innebærer også å bruke relevant fagspråk til å drøfte musikalske problemstillinger og løsninger. Videre innebærer muntlige ferdigheter i faget å lytte til andres ideer, å gi respons på og videreutvikle innspill fra andre og å fremme egne meninger i spontane og forberedte fagsamtaler.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i instrument, kor, samspill innebærer å bruke notasjon, symboler og tekst til å uttrykke musikalske ideer. Det innebærer også å planlegge, bearbeide og notere musikalske forløp. Videre innebærer det å planlegge og dokumentere eget øvingsarbeid.
Å kunne lese
Å kunne lese i instrument, kor, samspill innebærer å tolke og utføre musikalske ideer uttrykt gjennom notasjon, symboler og tekst. Det innebærer også å ta egne musikalske valg i arbeidet med notert musikk. Videre innebærer det å avkode klingende musikk og å tilegne seg forståelse av musikk gjennom fagtekster.
Å kunne regne
Å kunne regne i instrument, kor, samspill innebærer å fornemme og forstå form og struktur i musikk. Det innebærer også å gjenkjenne, utføre og beskrive rytmer, taktarter og tonale mønstre.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i instrument, kor, samspill innebærer å bruke digitale ressurser til å planlegge, organisere og gjennomføre musikkaktiviteter. Det innebærer også å kunne bruke digitale ressurser i utøvende og skapende arbeid med musikk. Videre innebærer digitale ferdigheter i faget å dokumentere, formidle og evaluere musikalske aktiviteter ved hjelp av lyd- og videoopptak og å vise digital dømmekraft i spørsmål om publisering og opphavsrettigheter.