Musikk i perspektiv (MUS06‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter musikk i perspektiv 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive kjennetegn og virkemidler i musikkeksempler fra ulike sjangre, inkludert norsk og samisk folkemusikk
- reflektere over sentrale musikalske utviklingstrekk og musikkens funksjoner for individet og samfunnet
- drøfte musikktradisjoners historiske betydning i demokratiske prosesser og for kulturell identitetsdanning
- drøfte musikkens rolle og betydning for menneskers følelsesliv, sosiale relasjoner og identitet
- utforske og reflektere over hvordan natur, menneske, ressursbruk og samfunn kommer til uttrykk i ulike musikkformer
- identifisere og beskrive musikkens elementer ved bruk av fagbegreper, med utgangspunkt i noterte og klingende musikkeksempler
- memorere, utføre og sette ord på rytmiske og tonale elementer i musikk fra ulike sjangre ved å bruke gehør
- lese notert musikk og notere musikalske elementer fra ulike sjangre ved å bruke gehør
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i musikk i perspektiv 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker ferdigheter i gehør og kunnskap om musikkteori til å utforske og formidle musikalske elementer og virkemidler. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de undersøker og uttrykker forståelse av ulike musikalske praksiser, og når de reflekterer over hvordan musikk er bygget opp, utøvd og brukt til ulike tider og i ulike kulturer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide med musikk fra ulike kontekster og sjangerkulturer, alene og sammen med andre. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i musikalske praksiser, musikkanalyse og gehør i kontekst, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle praktiske og analytiske ferdigheter, musikkteoretisk kunnskap og evne til å reflektere over musikkens rolle, funksjon og utviklingstrekk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter musikk i perspektiv 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i musikk i perspektiv 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom å bruke gehør, notasjon og musikkteoretisk kunnskap i analyse av musikk og gjennom å reflektere over musikkens rolle, funksjon og utviklingstrekk i ulike kontekster og sjangerkulturer.