Musikk i perspektiv (MUS06‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter musikk i perspektiv 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjenkjenne, analysere og reflektere over kjennetegn og særtrekk ved lokale, nasjonale og globale musikktradisjoner og -praksiser, inkludert norsk og samisk folkemusikk
- reflektere over musikkens utviklingstrekk og funksjoner for individet og samfunnet, i ulike historiske kontekster, ved å bruke kunnskap om musikalske virkemidler
- utforske og reflektere over hvordan likestilling, menneskeverd og politiske meninger kommer til uttrykk i ulike musikkformer
- drøfte musikkens rolle og betydning for menneskers følelsesliv, sosiale relasjoner og identitet til ulike tider
- utforske og drøfte hvordan natur, menneske, ressursbruk og samfunn kommer til uttrykk i ulike musikkformer
- analysere musikkens elementer med utgangspunkt i noterte og klingende musikkeksempler ved å bruke musikkteoretisk kunnskap og fagbegreper
- memorere, utføre og utforske elementer og virkemidler i musikk fra ulike sjangre ved å bruke gehør
- lese notert musikk og notere musikalske forløp fra ulike sjangre ved å bruke gehør
- planlegge og gjennomføre et musikkfaglig fordypningsarbeid og presentere arbeidet i et passende medium
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i musikk i perspektiv 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker ferdigheter i gehør og kunnskap i musikkteori til å utforske, uttrykke og beskrive virkemidler og musikalske forløp i ulike sjangre. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de analyserer og reflekterer over musikkbruk i ulike kontekster, kulturer og tider, og når de tenker kritisk rundt musikkens betydning for individet og samfunnet. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de fordyper seg i musikkfaglige temaer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide med musikk innenfor ulike kontekster og sjangerkulturer, alene og sammen med andre. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i musikalske praksiser, musikkanalyse og gehør i kontekst, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter i gehør og notasjon, evne til refleksjon over og analyse av musikkens rolle, funksjon og utviklingstrekk i ulike kulturelle kontekster og til ulike tider, og til å planlegge og gjennomføre eget fordypningsarbeid.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter musikk i perspektiv 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i musikk i perspektiv 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom å bruke gehør, notasjon og musikkteoretisk kunnskap i musikalsk utforsking, gjennom å reflektere over og analysere musikkens rolle, funksjon og utviklingstrekk i ulike kulturelle kontekster og til ulike tider, og gjennom musikkfaglig fordypningsarbeid.