Musikk i perspektiv (MUS06‑02)
Fagenes relevans og sentrale verdier
Musikk i perspektiv handler om å forstå musikk i ulike sosiale, historiske og kulturelle kontekster. Faget skal gi elevene erfaring med sammenhenger mellom klingende musikk og musikalske praksiser, og å reflektere over egne musikkopplevelser. Faget skal også gi elevene mulighet til å utvikle gehør, evne til å notere musikk og orientere seg i ulike former for musikalsk notasjon. Gehøraktiviteter i faget gir verktøy for å oppfatte og forstå musikalske fenomener i lytteprosesser, og bidrar til innsikt i hvordan musikk kan skape gjenkjennelse av vår felles menneskelighet på tvers av kulturer. Videre skal faget bidra til forståelse av hvordan mangfold og identitet kommer til uttrykk i musikk, og ruste elevene til aktiv deltakelse i kultur, samfunn og arbeidsliv.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Musikk i perspektiv skal bidra til å gi elevene mellommenneskelig forståelse og innsikt i og erfaring med rike og mangfoldige musikktradisjoner. Utforsking av egen og andres musikalske og kulturelle identitet kan bidra til forståelse av hvordan musikk danner fellesskap, markerer egenart og er med på å forme samfunnet. Dette omfatter den norske og den samiske folkemusikken. Gjennom arbeid med musikalsk analyse og forståelse av musikk i historisk, kulturell og sosial kontekst skal faget bidra til kritisk tenkning og toleranse i møte med ulike musikkformer.