Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere tegnspråktekster i ulike sjangre og reflektere over hvilke verdisyn tekstene representerer
- analysere, vurdere og reflektere over tegnspråklige sakprosatekster fra ulike fagområder
- vurdere troverdighet og resonnement i argumentasjon, kildebruk og henvisninger i tegnspråktekster
- avlese og bygge på andres innspill ved å stille relevante oppfølgingsspørsmål og tilpasse responsen til kommunikasjonssituasjonen
- bruke saklige argumenter og retoriske virkemidler i presentasjoner tilpasset ulike mottakere
- bruke teknologi og digitale ressurser på en hensiktsmessig måte i utforming av tegnspråktekster
- utforske og reflektere over tegns beskrivende, utpekende og avbildende funksjon og sammenligne med skriftspråk
- utforske og bruke ferdigheter i internasjonal tegnkommunikasjon for å kunne oppsøke og kommunisere med tegnspråklige på internasjonale tegnspråkarenaer
- utforske og presentere ulike lands nasjonale tegnspråk og reflektere over betydningen tegnspråkets status har for språk, historie, kultur og identitet
- analysere, tolke og sammenligne ulike tegnspråktekster og reflektere over hvordan konteksten påvirker teksttolkningen
- bruke fagspråk i tegnspråktekster og i utforskende samtaler, diskusjoner og presentasjoner om tegnspråklige emner
- uttrykke seg presist og nyansert og mestre språklige formkrav i muntlig samhandling og tegnspråklig tekstskaping
- produsere fagartikler som gjør rede for og drøfter emner knyttet til tegnspråk og døvekultur
- utforske og reflektere over språksituasjonen og språkpolitikken i Norge i dag og gjøre rede for den historiske bakgrunnen
- gjøre rede for språklig variasjon og språkendring i Norge i dag og drøfte sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
- gjøre rede for rettigheter til tolk i høyere utdanning og arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på Vg3 påbygging til generell studiekompetanse når de analyserer, tolker og sammenligner tekster, og når de utforsker og reflekterer over tekstenes kontekster. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg presist og nyansert på tegnspråk, og når de bruker fagspråk i arbeid med å utforske og forklare dagens språksituasjon. Videre viser og utvikler de kompetanse når de produserer kortere og lengre tekster i ulike sjangre for ulike formål og mottakere, og når de bearbeider tekster etter tilbakemeldinger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får prøve og feile og ved at de får utforske faglige problemstillinger og arbeide kreativt for å finne svar på disse. Læreren skal legge til rette for samarbeid om læring i klasserommet eller i digitale fora. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder avlesing av lengre tegnspråktekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter i muntlig samhandling og for å bearbeide egne tegnspråktekster.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk tegnspråk ved avslutningen av opplæringen etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk tegnspråk muntlig basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold gjennom muntlig samhandling. Læreren skal sette karakter i tekstskaping basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg fagartikler og andre tekster i ulike sjangre.