Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i norsk tegnspråk er å kunne samhandle med andre gjennom å avlese og uttrykke seg og samtale gjennom tegnspråk. Det innebærer å uttrykke seg hensiktsmessig i ulike spontane og forberedte muntlige samhandlingssituasjoner tilpasset mottakerne. Norsk tegnspråk har et særlig ansvar for utviklingen av å kunne samhandle ved bruk av tegnspråk. Utviklingen av muntlige ferdigheter i norsk tegnspråk går fra den tidlige samhandlingen i lek og faglige aktiviteter til å bruke tegnspråket stadig mer presist og nyansert i ulike tegnspråkfaglige samtaler og presentasjoner.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i norsk tegnspråk er å kunne uttrykke seg i ulike skjønnlitterære og sakpregede sjangre. Det innebærer å utvikle personlige uttrykksmåter og å beherske tegnspråkets grammatikk og oppbygging for å kunne skape og produsere tegnspråktekster. Norsk tegnspråk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne bruke tegnspråk i tekstskaping. Utviklingen av å kunne skape tegnspråktekster går fra den grunnleggende tegnopplæringen til å planlegge, utforme og bearbeide stadig mer komplekse tegnspråktekster i ulike sjangre og tilpasset formål, medium og mottaker.
Å kunne lese
Å kunne avlese i norsk tegnspråk er å skape mening ut fra tegnspråktekster. Avlesing i norsk tegnspråk innebærer å avlese både i direkte kommunikasjon, gjennom digitale medier og i opptak. Det inkluderer også avlesing av sammensatte tekster som kan inneholde bilder, tegninger, tall og andre uttrykksmåter. Norsk tegnspråk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne avlese tegnspråk. Utviklingen av å kunne avlese i norsk tegnspråk går fra den grunnleggende avkodingen og forståelsen til å avlese, tolke og reflektere over tegnspråktekster i ulike sjangre, for ulike formål og av ulik lengde og kompleksitet.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i faget norsk tegnspråk er å bruke digitale ressurser for å innhente og behandle informasjon. Det innebærer også å skape og redigere ulike typer tegnspråktekster og å kommunisere med andre gjennom digitale medier. Utviklingen av digitale ferdigheter i norsk tegnspråk går fra å lage enkle sammensatte tekster til å planlegge, utvikle og redigere sammensatte tekster basert på kunnskap om hvordan de forskjellige uttrykksformene virker sammen. Utviklingen innebærer også å vise en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder og en etisk bevissthet om å framstille seg selv og andre digitalt.