Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere tegnspråktekster i ulike sjangre og reflektere over hvilke verdisyn tekstene representerer
- analysere, vurdere og reflektere over tegnspråklige sakprosatekster fra ulike fagområder
- vurdere troverdighet og resonnement i argumentasjon, kildebruk og henvisninger i tegnspråktekster
- avlese og bygge på andres innspill ved å stille relevante oppfølgingsspørsmål og tilpasse responsen til kommunikasjonssituasjonen
- bruke saklige argumenter og retoriske virkemidler i presentasjoner tilpasset ulike mottakere
- bruke teknologi og digitale ressurser på en hensiktsmessig måte i utforming av tegnspråktekster
- utforske og reflektere over tegns beskrivende, utpekende og avbildende funksjon og sammenligne med skriftspråk
- utforske og bruke ferdigheter i internasjonal tegnkommunikasjon for å kunne oppsøke og kommunisere med tegnspråklige på internasjonale tegnspråkarenaer
- utforske og presentere ulike lands nasjonale tegnspråk og reflektere over betydningen tegnspråkets status har for språk, historie, kultur og identitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på Vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de analyserer tegnspråktekster i ulike sjangre og fra ulike fagområder. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap om språket som system til å utvikle egne tekster og til å sammenligne språk, tegnspråk og skriftspråk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får lage egne problemstillinger, og ved at de får prøve seg fram og arbeide kreativt for å finne svar på disse. Læreren skal legge til rette for at elevene får arbeide alene og sammen med andre, i fysiske eller digitale klasserom. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder avlesing av lengre tekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i faget Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å beskrive hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide egne tekster, og for å øke kompetansen i muntlig samhandling og tegnspråklig tekstskaping.