Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og samtale om oppbygningen av og betydningen til ord og uttrykk
- lytte til / avlese skjønnlitteratur og sakprosa og samtale om innholdet
- låne og lese bøker fra biblioteket
- oppleve og bearbeide tekster gjennom lek, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
- leke med og utforske forholdet mellom språklyd og bokstav sammenlignet med forholdet mellom munnbevegelse og tegn i det tegnspråklige håndalfabetet
- samtale om egen tospråklighet og diskutere hvordan norsk og norsk tegnspråk brukes i egen hverdag
- lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt
- beskrive og fortelle i ulike typer tekster
- bruke store og små bokstaver, punktum, spørsmålstegn og utropstegn i tekster for hånd og med tastatur
- lage tekster som kombinerer skrift og bilder
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på 1. og 2. trinn når de utforsker og bruker språket i lek, samhandling og til å bearbeide tekstopplevelser. De viser og utvikler også kompetanse når de trekker bokstavlyder/munnstilling sammen til ord under lesing og skriving.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene være i bevegelse, leke, undre seg og bruke sansene sine. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler skriftlig og muntlig språk gjennom å få prøve seg fram og å være kreative. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet ved bruk av tale og/eller tegn.