Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I norsk for elever med tegnspråk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet som tospråklig i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Å lese og reflektere over skjønnlitteratur og sakprosa kan både bekrefte og utfordre elevenes selvbilde og dermed bidra til deres identitetsutvikling og livsmestring. Dette kan bidra til at elevene både kan håndtere medgang og motgang og personlige og praktiske utfordringer. Verdivalg og betydningen av å sette grenser og å respektere andres hører med i faget og i temaet.
Demokrati og medborgerskap
I norsk for elever med tegnspråk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser. Elevene skal øve opp evnen til kritisk tenkning gjennom arbeid med tekster og ytringer, og de skal lære seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at de utvikler respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling.
Bærekraftig utvikling
I norsk for elever med tegnspråk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene utvikler kunnskap om hvordan tekster framstiller natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Gjennom å møte fagets tekstmangfold, lese kritisk og delta i dialog kan elevene utvikle evne til å forstå og håndtere meningsmotsetninger og interessekonflikter som kan oppstå når samfunnet endres i en mer bærekraftig retning. Norsk for elever med tegnspråk skal bidra til å ruste elevene til å handle og påvirke samfunnet gjennom språket.