Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i norsk for elever med tegnspråk er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte/avlese, uttrykke seg og samtale, og å kunne kommunisere hensiktsmessig i ulike spontane og forberedte muntlige kommunikasjonssituasjoner gjennom tale og/eller tegn. Utviklingen av muntlige ferdigheter i norsk for elever med tegnspråk går fra den tidlige samhandlingen i lek og faglige aktiviteter til å uttrykke seg stadig mer presist i ulike norskfaglige samtaler og presentasjoner gjennom tale og/eller tegn.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i norsk for elever med tegnspråk er å kunne uttrykke seg i skjønnlitterære og sakpregede sjangre. Det innebærer å utvikle personlige skriftlige uttrykksformer og å beherske skrivestrategier, rettskriving og oppbygging av tekster. Å skrive er også en måte å utvikle og strukturere tanker på og en metode for å lære. Norsk for elever med tegnspråk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne skrive på norsk. Utviklingen av å kunne skrive i norsk for elever med tegnspråk går fra den grunnleggende skriveopplæringen til å planlegge, utforme og bearbeide tekster i ulike sjangre og tilpasset formål, medium og mottaker.
Å kunne lese
Å kunne lese i norsk for elever med tegnspråk innebærer å lese både på papir og digitalt. Det innebærer å kunne lese skjønnlitterære tekster, å beherske lesestrategier tilpasset formålet med lesingen og å kunne vurdere tekster kritisk. Lesing i norsk for elever med tegnspråk innebærer også å lese sammensatte tekster som kan inneholde skrift, bilder, tegninger, tall og andre uttrykksformer. Norsk for elever med tegnspråk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese på norsk. Utviklingen av å kunne lese i norsk for elever med tegnspråk går fra den grunnleggende avkodingen til å lese, tolke og reflektere over tekster i ulike sjangre, for ulike formål og av ulik lengde og kompleksitet.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i norsk for elever med tegnspråk er å kunne finne, vurdere og bruke digitale ressurser i arbeid med tekst. Det innebærer å bruke digitale ressurser kreativt til å skape sammensatte tekster og å utvikle kritisk og etisk bevissthet om det å framstille seg selv og andre digitalt. Utviklingen av digitale ferdigheter i norsk for elever med tegnspråk går fra å lage enkle sammensatte tekster til å planlegge, utvikle og redigere sammensatte tekster basert på kunnskaper om hvordan de forskjellige uttrykksformene virker sammen. Utviklingen innebærer også å vise en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder.