Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese nyere egnet norsk og oversatt skjønnlitteratur, samtale om innhold, tema og språklige virkemidler og vurdere tekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- gjenkjenne retoriske appellformer i egnede tekster, og reflektere over hvordan språk kan uttrykke ulike holdninger
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon, begrunne egne meninger og delta i diskusjoner
- uttrykke seg med forståelig uttale, forstå vanlige idiomer og ha et stort nok ordforråd til å forstå hovedinnholdet i undervisningen
- sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
- kommunisere muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
- bruke relevant fagspråk til å presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget yrkesfaglig område
- orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
- skrive enkle tekster i ulike sjangre tilpasset mottaker, formål og medium for hånd og på tastatur, og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
- kjenne til og bruke sentrale regler om rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding og variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
- sammenligne noen særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
- gjøre rede for språklig mangfold i Norge og samtale om hvordan språklige møter kan skape språkendringer
- gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
- bruke norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser knyttet til ulike fag for å utvikle uttale, ordforråd og begrepsapparat
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de presenterer norskfaglige og yrkesfaglige tema muntlig med forståelig uttale og har et stort nok ordforråd til å forstå og delta i opplæringen. De viser og utvikler også kompetanse når de samtaler om, reflekterer over og vurderer tekster ut fra egne erfaringer og referanserammer. Videre viser og utvikler de kompetanse når de sammenstiller informasjon og viser til kilder. Videre viser og utvikler de også kompetanse når de skriver tekster i ulike sjangre, og bruker sentrale grammatiske regler.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får bruke varierte arbeidsmåter og arbeide alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle muntlig og skriftlig kompetanse.
Standpunktvurdering
Standpunktvurderingen skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk ved avslutningen av opplæringen etter Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge, Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram, basert på kompetansen elevene har vist når de kommuniserer faglig innhold muntlig og på grunnlag av elevtekster på hovedmål. På bakgrunn av kompetansen eleven har vist, gjør læreren en samlet vurdering og setter én standpunktkarakter i norsk der muntlig og skriftlig kompetanse tillegges like stor vekt.