Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese nyere egnet norsk og noe oversatt skjønnlitteratur, samtale om innhold, tema og språklige virkemidler og vurdere tekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- gjenkjenne retoriske appellformer i egnede tekster, og reflektere over hvordan språk kan uttrykke ulike holdninger
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon, begrunne egne meninger og delta i diskusjoner
- uttrykke seg med forståelig uttale, forstå vanlige idiomer og ha et stort nok ordforråd til å forstå hovedinnholdet i undervisningen
- sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige tema muntlig
- skrive enkle fagartikler om norskfaglige eller tverrfaglige tema
- kjenne til og bruke sentrale regler for rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding og variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
- skrive enkle tekster i ulike sjangre tilpasset mottaker, formål og medium for hånd og på tastatur, og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
- sammenligne noen særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
- gjøre rede for språklig mangfold i Norge og samtale om hvordan språklige møter kan skape språkendringer
- gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
- bruke norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg1 studieforberedende utdanningsprogram når de presenterer norskfaglige og tverrfaglige tema muntlig med forståelig uttale og har et stort nok ordforråd til å forstå og delta i opplæringen. De viser og utvikler også kompetanse når de samtaler om, reflekterer over og vurderer tekster ut fra egne erfaringer og referanserammer, når de sammenstiller informasjon og viser til kilder. Videre viser og utvikler de kompetanse når de skriver enkle fagartikler og andre tekster i ulike sjangre, og når de bruker sentrale grammatiske regler.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får ta i bruk varierte arbeidsmåter og arbeide alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes kompetanse og utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veildningen for å utvikle muntlig og skriftlig kompetanse.