Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese et utvalg egnede norrøne tekster i oversettelse og sammenligne med tekster fra nyere tid
- sammenligne fortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land med fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster
- lese egnede tekster fra før 1850, se dem i kulturhistorisk kontekst og diskutere hvilken relevans de har i dag
- utvikle et funksjonelt ordforråd og uttrykke seg med godt forståelig uttale
- informere, fortelle, argumentere og reflektere muntlig og skriftlig
- bruke fagkunnskap og retoriske appellformer i egen tekstskaping
- skrive enkle litterære tolkninger og sammenligninger
- bruke og vise til kilder og mestre regler for kildebruk
- kjenne til og bruke sentrale regler innenfor rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding
- bruke fagspråk til å sammenligne særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
- bruke tilbakemeldinger og kunnskap om grammatikk, tekst og sjanger til å forbedre egne tekster
- gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
- bruke norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de gjør rede for innhold, sammenligner, analyserer, tolker og reflekterer over ulike egnede tekster fra nåtid og fortid, ser tekster i kulturhistorisk kontekst og viser til kilder. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg med forståelig uttale og et funksjonelt ordforråd, og informerer, forteller, argumenterer og reflekterer muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler de kompetanse når de mestrer sentrale grammatiske regler i egen skriving.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får ta i bruk varierte arbeidsmåter og arbeide alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle muntlig og skriftlig kompetanse.