Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese, tolke og analysere egnede romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa fra 1850 til i dag og se dem i kulturhistorisk kontekst og i lys av egen samtid
- analysere, tolke og vurdere virkemidler i egnede tekster med ulike uttrykksformer
- forklare og vurdere argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retoriske appellformer
- skrive litterære tolkninger og sammenligninger
- argumentere og reflektere skriftlig
- bruke fagkunnskap og fagspråk i presentasjoner og fagartikler
- uttrykke seg med god språkføring og bruke sentrale regler innenfor formverk og rettskriving
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte
- uttrykke seg med god uttale og et variert ordforråd
- lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i samtaler og diskusjoner
- tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
- gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg3 studieforberedende utdanningsprogram når de bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte, leser egnede tekster og analyserer, tolker og vurderer dem i kulturhistorisk kontekst. De viser og utvikler også kompetanse når de reflekterer over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte. Videre viser og utvikler de kompetanse når de uttrykker seg muntlig med forståelig uttale og et variert ordforråd, bruker sentrale grammatisk regler og argumenterer og reflekterer muntlig og skriftlig.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og lærelyst gjennom at elevene lager egne problemstillinger og arbeider kreativt for å finne svar på disse. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veildningen for å videreutvikle muntlig og skriftlig kompetanse.
Standpunktvurdering
Standpunktvurderingen skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk ved avslutningen av opplæringen etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette standpunktkarakter i norsk muntlig basert på kompetansen elevene har vist når de kommuniserer faglig innhold muntlig. Læreren skal sette standpunktkarakter i norsk skriftlig på grunnlag av et utvalg elevtekster i ulike sjangre på elevens hovedmål.