Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i faget norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte, fortelle og samtale og å kunne uttrykke seg hensiktsmessig i ulike kommunikasjonssituasjoner. Norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter på norsk. Utviklingen av muntlige ferdigheter går fra å vise trygghet i enkle kommunikasjonssituasjoner til å bruke det muntlige språket stadig mer presist og nyansert i ulike faglige samtaler og presentasjoner.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i faget norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge er å utvikle skrivekompetanse på norsk, og å kunne skrive for å kommunisere, utforske, lære, ytre seg og uttrykke seg kreativt. Norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne skrive på norsk. Utviklingen av det å kunne skrive i faget går fra å skrive enkle tekster i ulike sjangre til å uttrykke seg med stadig større språklig sikkerhet på hovedmål i tekster som er tilpasset formål, medium og mottaker.
Å kunne lese
Å kunne lese i faget norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge er å skape mening i et bredt utvalg av egnede tekster fra nåtid og fortid. Lesing i norsk innebærer også å lese sammenhengende tekster på papir og digitalt, som kan inneholde skrift, bilder, tegninger, tall og andre uttrykksformer. Norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese på norsk. Utviklingen av det å kunne lese i faget går fra å forstå enkle tekster til å lese, tolke og reflektere over tekster i ulike sjangre, for ulike formål og av ulik lengde og kompleksitet.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i faget norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge er å vurdere digitale kilder og å bruke digitale ressurser i språklæring, informasjonsinnhenting, lesing, tekstskaping og kommunikasjon. Faget skal bidra til at elevene utvikler kritisk og etisk bevissthet om hvordan de framstiller seg selv og andre digitalt. Utviklingen av digitale ferdigheter i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge går fra informasjonsinnhenting til å planlegge, utvikle og redigere sammensatte tekster med bevissthet om hvordan de forskjellige uttrykksformene virker sammen. Utviklingen innebærer også en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder og medier.