Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese et utvalg norrøne tekster i oversettelse og sammenligne med tekster fra nyere tid
- sammenligne fortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land med fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster
- lese egnede tekster fra før 1850, se dem i kulturhistorisk kontekst og diskutere hvilken relevans de har i dag
- informere, fortelle, argumentere og reflektere muntlig og skriftlig og bruke retoriske appellformer i egen tekstskaping
- bruke fagspråk til å sammenligne særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
- bruke kunnskap om grammatikk, tekst og sjanger til å forbedre egne tekster
- bruke norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat
- lese, tolke og analysere egnede romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa fra etter 1850 til i dag og se dem i kulturhistorisk kontekst og i lys av egen samtid
- analysere, tolke og vurdere virkemidler i egnede tekster med ulike uttrykksformer
- forklare og vurdere argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retoriske appellformer
- lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i ulike former for muntlig kommunikasjon
- uttrykke seg med funksjonell uttale og et variert ordforråd
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte
- argumentere og reflektere kritisk muntlig og skriftlig, og presentere og skrive om norskfaglige emner
- skrive litterære tolkninger og sammenligninger og reflektere over tekster i kontekst
- uttrykke seg med god språkføring og anvende sentrale regler innenfor formverk og rettskriving
- tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
- gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
- gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg3 påbygging til generell studiekompetanse når de bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte, leser egnede tekster og analyserer, tolker og vurderer dem i kulturhistorisk kontekst, og reflekterer over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet. Videre viser og utvikler de kompetanse når de uttrykker seg muntlig med forståelig uttale og et variert ordforråd, mestrer sentrale grammatiske regler i skriftlige tekster og argumenterer og reflekterer muntlig og skriftlig.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og lærelyst ved at elevene lager egne problemstillinger og arbeider kreativt for å finne svar på disse. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen til å reflektere over egen læring og bruke den som grunnlag for å videreutvikle muntlig og skriftlig kompetanse.
Standpunktvurdering
Standpunktvurderingen skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk ved avslutningen av opplæringen etter påbygging til generell studiekompetanse - yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette standpunktkarakter i norsk muntlig basert på kompetansen elevene har vist når de kommuniserer faglig innhold muntlig. Læreren skal sette standpunktkarakter i norsk skriftlig på grunnlag av et utvalg elevtekster i ulike sjangre på elevens hovedmål.