Samfunnskunnskap, samisk (SAK02‑01)
Fagets relevans og sentrale verdier
Samfunnskunnskap er et sentralt fag for at elevene skal utvikle seg som engasjerte og kritisk tenkende deltakere i samfunnet, både i og utenfor Sápmi/Sábme/Saepmie. I samfunnskunnskap skal elevene få drøfte og reflektere i fellesskap og vise respekt for meningsmangfold. Faget skal bidra til at elevene forstår hva som påvirker identitet og selvfølelse, og gi dem mulighet til å utforske lokalsamfunnet de lever i, og nasjonale og globale forhold og problemstillinger. Slik skal samfunnskunnskap bidra til å styrke elevenes forståelse av samfunnet de lever i, samisk kulturarv og samisk samfunn i dag, og hvordan samfunnet former dem som mennesker. Elevene skal forstå at de kan bidra til bærekraftig samfunnsutvikling gjennom å være aktive medborgere, og påvirke samfunn og arbeidsliv nå og i framtiden.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Samfunnskunnskap skal bidra til at elevene blir aktive medborgere som videreutvikler kompetansen sin om grunnleggende demokratiske verdier som medbestemmelsesrett, likestilling, ytringsfrihet og respekt for menneskerettighetene. Faget skal fremme kompetansen deres i samfunnskritisk tenkning, digital dømmekraft, utforsking og etisk bevissthet, og bidra til at de forstår at andre kan ha et annet verdigrunnlag og et annet ståsted enn de har selv. Læreplanen er forankret i samiske verdier og samisk språk, kultur og samfunnsliv.