Samfunnskunnskap, samisk (SAK02‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i samfunnskunnskap innebærer å kunne formulere og fremme egne meninger og argumenter. Å lytte til, vurdere, gi respons på og videreutvikle innspill fra andre bidrar til større forståelse og respekt for meningsmangfold. Elevene utvikler muntlige ferdigheter i samfunnskunnskap når de drøfter, reflekterer og presenterer alene og i fellesskap. Gjennom å delta i muntlige aktiviteter kan elevene sette ord på sin egen læringsprosess og kompetanse i faget. I den samiske tradisjonen betyr det også å benytte seg av muntlig overføring av kunnskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i samfunnskunnskap innebærer å strukturere tanker og å utforme og arbeide med tekster tilpasset formålet. Det innebærer også å drøfte, dele og formidle informasjon skriftlig med digitale verktøy. Elevene tilegner seg fagkompetanse ved å skrive tekster der de bruker fagbegreper, faglige metoder og ulike perspektiver og kilder.
Å kunne lese
Å kunne lese i samfunnskunnskap innebærer å utforske, tolke, sammenligne informasjon og kritisk vurdere forskjellige kilder. Videre innebærer det å bruke varierte kilder for å sette seg inn i faglige og dagsaktuelle temaer. Lesing i samfunnskunnskap handler også om å reflektere over hvordan tekster med forskjellige perspektiver kan uttrykke ulike tenkemåter og argumenter.
Å kunne regne
Å kunne regne i samfunnskunnskap er å innhente, arbeide med, tolke og analysere data og vurdere informasjon og statistikk som er framstilt i tabeller og grafer. Ved å regne i samfunnskunnskap kan elevene bedre forstå og finne argumenter for faglige forhold og sammenhenger. Elevene må også kunne regne for å forvalte pengebruk og få oversikt over personlig økonomi.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i samfunnskunnskap innebærer å kunne bruke digitale verktøy til å finne, behandle og navigere i digitale kilder og å velge ut informasjon og argumenter. Det innebærer også å kunne utøve digital kildekritikk og vise til kilder på en pålitelig måte. Elevene skal kunne bruke forskjellige medietyper til å skape digitale produkter og til å vurdere og forbedre sine egne produkter. De skal kunne forstå hvordan algoritmer påvirker informasjonssøk, utvikle digital dømmekraft og følge regler og normer for digital samhandling og kommunikasjon, personvern og opphavsrett.