Samfunnskunnskap, samisk (SAK02‑01)
Kjerneelementer
Undring og utforskning
Elevene skal kunne undre seg og reflektere over, og vurdere hvordan kunnskap om samfunnet blir til. De skal få være nysgjerrige og aktivt kunnskapssøkende og -skapende sammen med andre. Elevene skal innhente og bruke informasjon fra flere og ulike typer kilder for å belyse forhold i samfunnet og egne liv. De skal kunne gjøre en kritisk vurdering av kildenes formål, pålitelighet, relevans, tendens og hensikt.
Perspektivmangfold og samfunnskritisk tenkning
Elevene skal kunne vurdere sammenhenger i samfunnet ut fra forskjellige perspektiver. De skal kunne stille spørsmål til hvordan makt er organisert og hvordan makt virker. De skal også utvikle kulturforståelse og kunne forstå hvorfor mennesker tar andre valg enn seg selv.
Medborgerskap og bærekraftig utvikling
Elevene skal kunne vurdere bakgrunnen for, konsekvenser av og handlingsalternativer for bærekraftig utvikling på individ-, nasjonalt og globalt nivå. Medborgerskap og bærekraftig utvikling handler om demokratisk medborgerskap, den samfunnsmessige dimensjonen av bærekraftig utvikling og hvordan mennesker samarbeider, organiserer seg og fatter beslutninger i samfunnet. Dette innebærer også at elevene skal få handlingskompetanse til å medvirke i demokratiske prosesser og samfunnsforming. Sentralt innhold skal ses i lys av det lokale til det globale, og urfolk og minoriteters perspektiv.
Identitet og livsmestring
Elevene skal forstå hvordan mennesker utvikler identitet og samhandler med andre. Med utgangspunkt i elevens livsverden skal eleven få en forståelse for hvem de er, og hvordan de kan mestre egne liv.