Samisk historie og samfunn (SHS01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter samisk historie og samfunn 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle forhold for ulike folkegrupper i Sápmi/Sábme/Saepmie og drøfte årsaker til og konsekvenser av møter mellom ulike folkegrupper
- drøfte årsaker til og endringer i samisk barneoppdragelse og reflektere over arbeidsfordeling mellom kjønnene i det samiske samfunnet
- reflektere over hvordan ulike perspektiver har preget og preger forskning på urfolk
- gjøre rede for endringer i ressursutnyttelse og livsformer i Sápmi/Sábme/Saepmie fra veidesamfunn til i dag og drøfte konsekvensene av denne utviklingen
- drøfte et selvvalgt samisk samfunnsfaglig tema ved hjelp av ulike kilder
- sammenligne hvordan samiske tradisjoner og verdier fra ulike samiske områder framstilles i ulike muntlige og skriftlige kilder
- beskrive ulike teorier om samenes opphav og reflektere over det å kjenne sin egen og andres identitet
- gjøre rede for et samisk kulturuttrykk og reflektere over hvordan det har blitt påvirket av andre kulturer
- utforske tro og verdenssyn i det samiske samfunnet og sammenligne det med andre trosretninger og verdenssyn
- beskrive ulike revitaliseringsprosesser i Sápmi/Sábme/Saepmie og reflektere over hvordan disse påvirker samenes situasjon i dag
- analysere ulike årsaker til demografiske endringer i Sápmi/Sábme/Saepmie og drøfte hvilke konsekvenser dette har hatt og har for individ og samfunn og for bærekraftig utvikling
- gjøre rede for nasjonalstaters politikk overfor urfolk i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne denne politikken med politikken som føres overfor andre urfolk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i samisk historie og samfunn 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de innhenter og tolker opplysninger om samisk kultur, historie og samfunnsliv. Elevene utvikler og viser også kompetanse når de reflekterer over hvilken betydning møter mellom ulike folkegrupper har hatt i Sápmi/Sábme/Saepmie gjennom tidene. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget gjennom å sette seg inn i hvordan dekolonisering har påvirket språk, kultur, identitet og samfunnsutvikling, og ved å bruke samfunnsfaglige metoder og utøve kildekritikk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske faglige spørsmål. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i samisk historie og samfunn 1, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle seg i faget muntlig, skriftlig og digitalt.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter samisk historie og samfunn 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk historie og samfunn 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å kommunisere faglig kompetanse.