Samisk historie og samfunn (SHS01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter samisk historie og samfunn 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for ulike samiske verdier og tradisjonell kunnskap knyttet til naturen, og vurdere nytten og verdien av å bevare og videreføre disse til neste generasjon
- gjøre rede for og drøfte ulike framstillinger av samenes historiske rettigheter til land og vann sett i lys av dagens situasjon
- beskrive individuell og kollektiv eiendomsrett i Sápmi/Sábme/Saepmie og drøfte hvordan dette kan skape utfordringer i et flerkulturelt samfunn
- gjøre rede for revitaliseringsprosesser i Sápmi/Sábme/Saepmie og drøfte hvilke konsekvenser konvensjoner, erklæringer og endringer i lovverket har for samene
- innhente og analysere ytringer om samer i ulike medier og drøfte disse i krysningen mellom hatefulle ytringer og trakassering på den ene siden og ytringsfriheten på den andre
- bruke samfunnsfaglig teori og metode og presentere en selvvalgt samisk samfunnsfaglig problemstilling
- gjøre rede for samenes tradisjonelle landskapsforståelse og endringer i dette, og reflektere over hvordan dette påvirker samisk identitet og tilhørighet.
- gjøre rede for ulike nasjonale og internasjonale samarbeidsarenaer med samisk deltakelse, og reflektere over hvordan disse skaper fellesskap og forståelse mellom ulike folkegrupper
- gjøre rede for hvordan forskere kan påvirkes av egen faglig og kulturell bakgrunn, og drøfte om forskningsmetoder og kulturelt ståsted kan prege framstillingen av fortiden
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og utvikle kompetanse i samisk historie og samfunn 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de innhenter kunnskap om og tolker samisk kultur, historie og samfunnsliv. Elevene utvikler og viser også kompetanse når de reflekterer over hvilken betydning ulike møter mellom folk har hatt i Sápmi/Sábme/Saepmie gjennom tidene. Videre utvikler og viser elevene kompetanse i faget gjennom å vurdere hvordan dekolonisering har påvirket språk, kultur, identitet og samfunnsutvikling, og ved å ta i bruk samfunnsfaglige metoder og utøver kildekritikk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske faglige problemstillinger og arbeide kreativt for å finne svar på disse. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i samisk historie og samfunn 2, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle seg i faget. i faget muntlig, skriftlig og digitalt.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter samisk historie og samfunn 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk historie og samfunn 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å kommunisere faglig kompetanse