Vg3 smedfaget (SME03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål i Vg3 smedfaget
Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne
- planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige arbeid
- lage og nytte skisser og tekniske teikningar i eige arbeid med design og produktutvikling
- velje og nytte stål og andre metall til ulike formål
- velje og dimensjonere materiale ut frå forma og funksjonen til produktet
- vurdere og velje samanføyingsmetodar etter kva form og funksjon produktet skal ha
- anvende og nytte smisveising og ulike moderne sveisemetodar til samanføying av metall
- anvende stuking, bøying, strekking, kløyving, krymping, samanføying og andre smiteknikkar i eige arbeid
- varmebehandle ulike ståltypar og metallegeringar og gjere greie for korleis ulike val av stål påverkar bruksområdet til gjenstanden
- vurdere og anvende ulike overflatebehandlingar på stål og metall og gjere greie for korleis ulike val påverkar kvalitet, haldbarheit og miljø
- lage ulike typar eggverktøy ut frå kundebehov og bestilling
- utforske og utføre eldre smiteknikkar i samband med restaurering og reproduksjonsarbeid
- utforske og lage hjelpeverktøy og bruke dei i produksjonen
- montere og nytte maskiner, verktøy og anna utstyr i smia
- gjere greie for den historiske utviklinga til smedfaget og anvende denne kunnskapen i eige smedarbeid
- utforske og bruke historia og eigenarten til faget til å formidle og føre vidare tradisjonell smedkunnskap for å rettleie kundar og ta del i utviklinga av smedfaget
- vurdere miljøeffektar av smedproduksjon og gjere greie for bruk og val av materiale og brensel, og for korleis ein kjeldesorterer og handterer avfall etter gjeldande regelverk
- berekne pris, marknadsføre eigne produkt og tenester og vurdere samanhengen mellom materialval, produktivitet og lønnsemd
- presentere og marknadsføre eige arbeid og bruke fagspråk i kommunikasjon med kundar, samarbeidspartnarar, andre fagutøvarar og leverandørar
- finne informasjon for å drøfte og analysere faglege spørsmål og problemstillingar, og bruke kjeldene på ein måte som lar seg etterprøve
- nytte og halde ved like maskiner, verktøy og utstyr i samsvar med gjeldande regelverk for helse, miljø og sikkerheit
- bruke formålstenlege arbeidsstillingar og gjere greie for gode arbeidsrutinar i ein produksjon
- arbeide etter regelverk og avtalar som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjere greie for pliktene og rettane til arbeidsgivaren og arbeidstakaren
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingane viser og utviklar kompetanse i vg3 smedfaget når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i faget.
Instruktøren skal leggje til rette for lærlingmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Instruktøren og lærlingane skal vere i dialog om utviklinga til lærlingane i vg3 smedfaget. Lærlingane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og til å reflektere over si eiga faglege utvikling. Instruktøren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at lærlingane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i faget.