Vg2 transport og logistikk (TOL02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter bransjeteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- føre personbil i henhold til gjeldende regelverk
- reflektere over og vurdere risiko i ulike situasjoner knyttet til føring av personbil
- anhuke og gi signal ved lossing og lasting etter gjeldende opplæringsplan og regelverk
- betjene truck i klassene T1, T2 og T4 etter gjeldende opplæringsplan og regelverk
- gjøre rede for innholdet i forskrift om landtransport av farlig gods og bruke dette til å planlegge transport av farlig gods i ulike klasser
- gjøre rede for rutiner og konsekvenser knyttet til uhell ved håndtering av farlig gods
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i bransjeteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i bransjeteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i bransjeteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i bransjeteknikk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Eleven må dokumentere gjennomført obligatorisk opplæring for førerkort klasse B i henhold til trafikkopplæringsforskriften.
Eleven må dokumentere gjennomført grunnopplæring i henhold til forskrift om landtransport av farlig gods.