Vg2 transport og logistikk (TOL02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter bransjelære
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive sentrale områder ved etablering, ledelse og økonomisk styring av en virksomhet
- gjøre rede for sentrale lover og regler innenfor person- og godstransport, logistikk og løfteoperasjoner og beskrive forsikringsordninger i faget
- gjøre rede for begrepene og forklare sammenhengen mellom bærekraftig utvikling, miljøvennlig drift og grønn logistikk
- planlegge og utføre arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, sertifiseringsbestemmelser og næringens krav til kvalitet
- forklare sammenhengen mellom kosthold, fysisk helse og livsstilssykdommer og reflektere over betydningen av å ivareta egen helse
- forklare hovedtrekkene i norsk samferdselspolitikk
- forklare prosedyrer ved transport over landegrenser
- beskrive verdikjeder fra produksjon til sluttbruker og gjenvinning
- gjøre enkle økonomiske beregninger og vurdere hvilke faktorer som har betydning for prisfastsettelse av oppdrag
- reflektere over og følge yrkesetiske normer
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i bransjelære når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i bransjelære. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i bransjelære ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i bransjelære basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.