Vg2 transport og logistikk (TOL02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter transport, logistikk og løfteoperasjoner
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper for effektiv drift av lager og terminal
- planlegge, gjennomføre og dokumentere logistikk-, transport- og løfteoppdrag etter gjeldende regelverk
- yte service og gi kundebehandling ved ulike typer oppdrag og kartlegge kundens behov og krav til utførelse
- utføre emballering, merking og klargjøring av gods for forsendelse på en forsvarlig måte i henhold til godsets egenart og gjeldende bestemmelser
- sikre last etter gjeldende forskrifter
- bruke ulike metoder og utstyr for å utføre sikre laste-, losse- og løfteoperasjoner
- bruke og vedlikeholde manuelt, teknisk og digitalt arbeidsutstyr
- velge ut og bruke ulike teknisk- og servicerelaterte hjelpemidler ved person- og godstransport og ved logistikk og løfteoperasjoner
- sikre skadested og utføre livreddende førstehjelp
- håndtere og transportere varer med truck etter gjeldende forskrifter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i transport, logistikk og løfteoperasjoner når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i transport, logistikk og løfteoperasjoner. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i transport, logistikk og løfteoperasjoner ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i transport, logistikk og løfteoperasjoner basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.