Vg3 treskjerarfaget (TSK03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne
- planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige arbeid
- utforske, beskrive, planleggje og skjere ut ornamentikk i ulike stilartar som dyreornamentikk, drakestil, romansk-, gotisk- , renessanse-, barokk-, rokokko-, og jugendstil
- utforske, planleggje og utføre tredimensjonal modellering i harde, mjuke og plastiske materialar
- utforske og bruke design, kulturuttrykk, stilhistorie og lokale tradisjonar i faget som inspirasjon til eigen produktutvikling
- frihandsteikne to- og tredimensjonale uttrykk i ulike stilartar og frie, eigenkomponerte uttrykk
- lese og utarbeide skisser, arbeidsteikningar og tekniske teikningar, og utføre arbeid i samsvar med dei
- utforske og bruke visuelle verkemiddel i teikne- og designprosessen og gjere greie for korleis ulike val påverkar uttrykk, form og funksjon
- handskjere produkt i tre med tydeleg linjeføring, flyt, spenst, balanse og reinleik
- planleggje og skjere i relieff med botnskjering og ornamentikk med gjennombroten skurd og bakskjering
- reparere og restaurere ornamentale og skulpturale gjenstandar
- kjenne igjen, vurdere og velje ulike treslag og emne ut frå eigenskapar dei har, og nytte dette til ulike produkt på ein berekraftig måte
- utforske og nytte ulike metodar for lagring og tørking av trevirke og metodar for å måle fuktinnhald
- utforske og nytte ulike teknikkar for overflatebehandling og gjere greie for og ta omsyn til helse- og miljøfarane ved dei ulike kjemikaliane som blir nytta
- velje ulike metodar for å lime og føye saman treverk
- slipe, bryne og polere eggverktøy og utforske ulike variantar av dette
- utforske og nytte ulike teknikkar for manuell og maskinell tilarbeiding av tre, stille inn, halde ved like og nytte ulike maskiner, handverktøy og anna utstyr
- berekne tid og pris på eigne produkt og tenester og vurdere samanhengen mellom materialval, produktivitet og lønnsemd
- velje og bruke digitale ressursar i delar av eller gjennom heile arbeidsprosessen
- bruke fagspråk i samhandling med kundar, fagmiljøet og andre samarbeidspartnarar, gjennom samtale og presentasjonar med og utan digitale hjelpemiddel
- presentere og marknadsføre eigne produkt og produkt ut frå bestillingar, og gjere greie for korleis ulike val kan påverke sluttproduktet
- analysere og tolke ulike oppdrag og gjere fagleg estetiske, miljøvennlege og berekraftige val, i tråd med ønska og behova til kunden
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglege spørsmål og problemstillingar og bruke kjeldene på ein måte som lar seg etterprøve
- vurdere miljøeffektar for bruk og val av materialar og gjere greie for korleis ein kjeldesorterer og handterer avfall etter gjeldande regelverk
- velje formålstenlege ergonomiske arbeidsstillingar og følgje gjeldande regelverk for helse, miljø og sikkerheit i alt arbeid
- arbeide etter regelverk og avtalar som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjere greie for pliktene og rettane til arbeidsgivaren og arbeidstakaren
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingane viser og utviklar kompetanse i vg3 treskjerarfaget når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i faget.
Instruktøren skal leggje til rette for lærlingmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Instruktøren skal vere i dialog med lærlingane om utviklinga deira i vg3 treskjerarfaget. Lærlingane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og til å reflektere over si eiga faglege utvikling. Instruktøren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at lærlingane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i faget.