Svar på del 1 av oppdrag 2022-027: Anbefalinger til veien videre

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag 2022-027

5. Mål for utredningen

Når vi utleder mål for utredningen tar vi utgangspunkt i det problemet som vi ønsker å løse med eventuelle tiltak på område. Dette er nødvendig for å kunne vurdere hva som er de beste tiltakene for å løse problemet. Målene for denne utredningen tar derfor utgangspunkt i vår beskrivelse av utfordringsbildet. Målene er gjengitt nedenfor. Utredningen ser på tiltak og anbefalinger til hva nasjonale myndigheter kan gjøre på kort sikt og på lengre sikt for å bremse utviklingen.

Etter vår vurdering er samfunnsmålet todelt. For det første, at alle barn og unge får oppfylt retten til grunnleggende opplæring som ivaretar den enkeltes evner og behov. I dette ligger det at alle elever har et inkluderende, trygt og godt skole- og læringsmiljø. For det andre, at vi har et godt kunnskapsgrunnlag for beslutninger, råd og tiltak for barn og unge med bekymringsfullt fravær. Anbefalinger og tiltak til veien videre må overordnet bidra til disse målene.

Samfunnsmål 1: Alle barn og unge får oppfylt retten til grunnleggende opplæring som ivaretar den enkeltes evner og behov

Effektmål 1: Skoleeier har tilstrekkelig kunnskap, kapasitet og virkemidler til å ha god regelverksetterlevelse opp mot arbeidet med fravær

Effektmål 2: Skoleledelse, ansatte i skolen og PPT har relevant kompetanse og får nødvendig ressurser og veiledning for å kunne forebygge og følge opp bekymringsfullt fravær

Samfunnsmål 2: Et godt kunnskapsgrunnlag for beslutninger, råd og tiltak for barn og unge med bekymringsfullt fravær

Effektmål 3: Solid kunnskapsgrunnlag som ivaretar barn og unges perspektiver