Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
6. Krav til opplysningene i saken og sakkyndig vurdering
Forrige kapittel
Hvis en elev ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen til tross for tilpasset opplæring eller intensiv opplæring på 1.–4. trinn, har hen kanskje rett på individuell tilrettelegging.
6.1 Krav om tilstrekkelig informasjon
Før kommunen og fylkeskommunen fatter vedtak, må de sørge for at de har tilstrekkelig dokumentasjon for å kunne vurdere om eleven fyller vilkårene for retten til individuelt tilrettelagt opplæring, eller eventuelt ikke gjør det. Dette følger av forvaltningsloven § 17. Kommunen eller fylkeskommunen må vurdere konkret i hver enkelt sak hvor omfattende og nøyaktige undersøkelser de må gjøre.
I noen saker vil kommunen eller fylkeskommunen få nok informasjon gjennom henvendelse om individuell tilrettelegging eller samtale med foreldrene, eleven og skolen. I andre tilfeller må de gjøre egne undersøkelser og hente inn mer informasjon. Dette kan for eksempel være informasjon fra for eksempel Statped, NAV, BUP eller Habiliteringstjenesten. Hvis tilfellet er omfattet av helselovgivning, må kommunen og fylkeskommunen ha samtykke fra foreldrene eller eleven for å hente inn informasjon.
I saker som gjelder individuelt tilrettelagt opplæring, må kommunen og fylkeskommunen innhente sakkyndig vurdering. I utgangspunktet skal den sakkyndige vurderingen kunne gi kommunen et godt grunnlag for å fatte vedtak. Kommunen og fylkeskommunen er imidlertid også i disse sakene bundet av forvaltningsloven § 17 og har et selvstendig ansvar for at den sakkyndige vurderingen inneholder det de trenger av informasjon for å fatte vedtak. Dette kan innebære at de må etterspørre informasjon fra PP-tjenesten, eller hente inn informasjon fra andre som har kjennskap til eleven eller forhold som er relevante for å fatte vedtak.
Saken er godt nok opplyst når kommunen og fylkeskommunen har de opplysningene de trenger for å avgjøre
- om en elev har rett til individuell tilrettelegging
- hvilken tilrettelegging eleven har behov for
- hva den individuelle tilretteleggingen skal innebære
6.2 PP-tjenesten skal utarbeide en sakkyndig vurdering for individuelt tilrettelagt opplæring
Den sakkyndige vurderingen er en rådgivende uttalelse, og er ikke bindende for kommunen eller fylkeskommunen når de skal fatte vedtaket. Det er PP-tjenesten som utarbeider sakkyndige vurderinger. Dette står i opplæringsloven § 11-13. Eleven og/eller foreldrene må samtykke før PP-tjenesten utarbeider en sakkyndig vurdering. Dette står i opplæringsloven § 11-7.
PP-tjenesten hører organisatorisk og økonomisk inn under kommunen og fylkeskommunen, men når PP-tjenesten utarbeider sakkyndig vurdering skal de være faglig uavhengig. Det betyr at kommunen eller fylkeskommunen ikke kan instruere PP-tjenesten i hva de faglige vurderingene skal gå ut på. Kommunen eller fylkeskommunen er likevel ansvarlig for at den sakkyndige vurderingen er basert på en riktig forståelse av regelverket, og at den gir et grunnlag for å fatte et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
6.2.1 Krav til innholdet i den sakkyndige vurderingen
Kravene til innholdet i den sakkyndige vurderingen står i opplæringsloven § 11-8. Den sakkyndige vurderingen skal alltid greie ut om
- elevens utbytte av opplæringen
- hvorfor eleven eventuelt ikke har, eller ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- hva som er realistiske opplæringsmål for eleven
- hvilke tiltak som kan gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha
6.2.2 Innhenting av relevant informasjon
PP-tjenesten skal gjøre en helhetlig utredning av eleven ut fra den dokumentasjonen de kan skaffe, og må sørge for at saken er så godt opplyst som mulig. Dette følger av forvaltningsloven § 17. Hvilken informasjon PP-tjenesten trenger for å kunne utarbeide en sakkyndig vurdering i tråd med regelverket, må de vurdere konkret.
Henvisningsskjemaet fra kommunen eller fylkeskommunen er utgangspunktet for utredningen PP-tjenesten skal gjøre. Hvis henvisningen ikke gir et tilstrekkelig grunnlag for å vurdere elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring, må PP-tjenesten gjøre egne undersøkelser.
Ulike kartleggingsprøver og diagnostiske prøver kan gi PP-tjenesten en indikasjon på elevens faglige nivå, og disse verktøyene kan være ett av flere hjelpemidler når de skal vurdere elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Det kan også være relevant å hente inn opplysninger fra utredninger som er gjennomført av andre instanser. Da må eleven og/eller foreldrene samtykke, etter å ha fått tilstrekkelig informasjon om hva de samtykker til.
Referater fra skolens dialog med eleven og foreldrene i forkant av henvisningen, kan også være sentralt når PP-tjenesten vurderer elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
PP-tjenesten må også sørge for å ivareta elevens rett til å medvirke. Hovedregelen er at PP-tjenesten skal snakke direkte med eleven. PP-tjenesten må legge vekt på meningen til eleven ut fra alderen og modenheten til eleven.
Informasjonen skal samlet sett gi PP-tjenesten mulighet til å utrede elevens behov, og skal ligge til grunn for den sakkyndige vurderingen.
6.2.3 Varigheten av den sakkyndige vurderingen
Opplæringsloven sier ingenting om hvor lenge en sakkyndig vurdering er gyldig. Den sakkyndige vurderingen skal imidlertid gi kommunen eller fylkeskommunen grunnlag for å fatte et vedtak, og det bør derfor komme tydelig fram i den sakkyndige vurderingen hvilken tidsperiode den gjelder for. Elevens behov for tilrettelegging er avgjørende for hvor lang varighet sakkyndig vurdering kan ha.
Senere sakkyndige vurderinger kan gjøres på grunnlag av
- den første sakkyndige vurderingen
- elevens individuelle opplæringsplan
- den årlige evalueringen av utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen
- annen informasjon om elevens behov og utvikling
6.2.4 Saksbehandlingstid
PP-tjenesten må utrede saker de får henvist «uten ugrunnet opphold». Dette følger av forvaltningsloven § 11a. Dette betyr at elevens rett til individuelt tilrettelagt opplæring ikke skal treneres på grunn av lang saksbehandlingstid hos PP-tjenesten. Økonomiske og kapasitetsmessige årsaker er ikke en gyldig grunn for at det tar lang til å utarbeide en sakkyndig vurdering.
Det er kommunen og fylkeskommunen som har ansvaret for at PP-tjenesten har kapasitet og ressurser nok til å kunne utarbeide sakkyndige vurderinger i tråd med regelverket.
6.3 Foreldrene kan hente inn alternativ sakkyndig vurdering
Foreldrene eller eleven kan hente inn alternativ sakkyndig vurdering i tillegg til den PP-tjenesten utarbeider. Den alternative vurderingen er en del av opplysningene i saken , og kommunen eller fylkeskommunen må ta hensyn til denne på samme måte som annen informasjon i saken.
Det er ingen regler om hvem elever eller foreldre kan innhente en slik alternativ vurdering fra. Det er heller ingen krav til innholdet i denne vurderingen.
Foreldrene må selv betale for denne alternative vurderingen.
Neste kapittel
Når PP-tjenesten har utarbeidet en sakkyndig vurdering, skal kommunen eller fylkeskommunen fatte vedtak. Der skal de ta stilling til om eleven har rett på individuelt tilrettelagt opplæring eller ikke, og eventuelt hvilken tilrettelegging eleven har rett til.