Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
4. Tiltak innenfor tilpasset opplæring og intensiv opplæring
Forrige kapittel
Skolen skal følge med på om elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
4.1 Skolen skal sette inn egnede tiltak
Hvis eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, skal skolen sette inn egnede tiltak innenfor tilpasset opplæring eller intensiv opplæring for elever på 1. til 4. trinn. Dette står i opplæringsloven § 11-2.
Skolen må vurdere konkret fra gang til gang hvilke tiltak som vil hjelpe eleven med å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Det er elevens behov som er avgjørende for hvilke tiltak skolen skal sette inn.
Læreplanen gir et stort handlingsrom for variert og kreativ pedagogisk praksis innenfor felleskapet, slik at skolen har muligheten til å prøve ut de tiltakene de vurderer at skal til for å tilpasse opplæringen til elevens behov. Det profesjonelle læringsfellesskapet på skolen vil være en viktig arena for å finne fram til egnede tiltak. Ved behov skal skolen samarbeide med PP-tjenesten eller andre relevante aktører.
4.2 Intensiv opplæring på 1.–4. trinn
Intensiv opplæring er et tiltak innenfor tilpasset opplæring, og er en kortvarig og målrettet innsats for elevene på 1.–4. trinn som står i fare for å ikke ha forventet progresjon i lesing, skriving eller regning. Dette står i opplæringsloven § 11-3. Målet er at eleven skal få støtte og oppfølging raskt, slik at utfordringene ikke får mulighet til å utvikle seg videre i opplæringsløpet. Elevene skal settes i stand til å følge en alminnelig progresjon i undervisningen, og å kunne nå kompetansemålene.
Intensiv opplæring er en plikt for skolen, men er ikke en individuell rettighet for eleven. Dette betyr at kommunen ikke skal fatte vedtak om intensiv opplæring.
Skolen må vurdere behovene til eleven og andre mulige tiltak i opplæringen for å finne ut hvordan de bør gjennomføre intensiv opplæring. Det er en pedagogisk oppgave å ta stilling til hvilke tiltak som er nødvendige og nyttige for den enkelte elev. Skolen kan ta i bruk ulike metodikker og didaktiske prinsipper.
Regelverket er ikke til hinder for å gi intensiv opplæring utenfor den ordinære klassen eller basisgruppen i kortere perioder, uten at eleven har vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. For å ta eleven ut av klassen er det en forutsetning at dette er helt nødvendig for læringen til eleven. Skolen må ikke gi intensiv opplæring i egne grupper hvis de klarer å få det til uten å ta elever ut av klasserommet.
Målet med intensiv opplæring er at eleven oppnår forventet progresjon i lesing, skriving og regning. Hva som er forventet progresjon, må skolen vurdere ut fra faglig skjønn. Lærerne må se til kompetansemålene i læreplanverket, og måloppnåelsen i lys av hvor langt de har kommet i undervisningen av klassen. Det faglige skjønnet til den enkelte læreren og dialogen innen profesjonsfellesskapet ved skolene, er det viktigste for å få til god praksis.
Innen rimelig tid bør skolen se effekter av den intensive opplæringen som tilsier at eleven vil kunne følge forventet progresjon. Hvis ikke må skolen vurdere om de har behov for å endre opplegget, eller om eleven kan ha behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Lesesenteret har utviklet et forskningsbasert undervisningsopplegg for elever som er i faresonen for å utvikle lesevansker: På sporet
Thinkmath Global er et tilsvarende undervisningsopplegg i regning.
4.3 Elever med et åpenbart behov for individuell tilrettelegging
Noen elever har et åpenbart behov for individuell tilrettelegging. Dette kan være elever som har hatt spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, eller elever som har store behov for tilrettelegging. For disse elevene trenger ikke skolen å prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring eller intensiv opplæring før de henter inn sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten og fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
Neste kapittel
Skolen skal vurdere om tiltakene de har satt inn gir eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen, eller om hen kan ha rett til individuell tilrettelegging.