Veileder for tilrettelegging for barn og elever med stort læringspotensial
3.4 Omdisponering
Hva er omdisponering
Opplæringen elevene mottar skal være i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20 og LK20 samisk. Dette er fastsatt i opplæringsforskriften § 1-1 for grunnskolen og § 5-1 for videregående opplæring.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet omfatter overordnet del av læreplanen, læreplanene for fag og fag- og timefordelingen. I det årlige rundskrivet fra Utdanningsdirektoratet Fag – og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir -1- 2024, fremgår det av tabeller hvilke fag elevene skal ha og minste antall årstimer. Rundskrivet finner du her. Både læreplanene og tabellene med fag- og timefordelinger i rundskrivet er forskrifter.12
Det er adgang til å omdisponere inntil 25 prosent av timene som er fastsatt i det enkelte fag. Det er kun adgang til å omdisponere timene for enkeltelever. Skoleeier kan ikke disponere timer for hele grupper av elever eller skoler innenfor denne ordningen.
Skoleeier fatter beslutning om omdisponering av fag for den enkelte elev. Skoleeier må avtale omdisponering av inntil 25 % av timene i fag skriftlig med eleven eller foreldrene. Det betyr at eleven eller foreldrene må samtykke til omdisponeringen.
Omdisponering av inntil 25 % av timene i fag er ikke en rettighet for eleven. Når skoleeier bestemmer om det skal gjøres omdisponering, skal skoleeier ikke fatte enkeltvedtak. Dette følger av rundskrivet. Dette innebærer blant annet at eleven og foreldrene ikke kan klage på skoleeiers beslutning om ikke å omdisponere fag for eleven.
Formålet med ordningen
Omdisponeringen skal kunne føre til bedre måloppnåelse i fagene samlet sett for eleven.
Omdisponeringen av timer forutsetter at eleven får opplæring i alle kompetansemålene i læreplanene for fag.
Varighet av avtalen
Avtalen skal vanligvis ikke vare lenger enn for ett skoleår av gangen, og med utgangspunktet i timetallet i fagene på hvert årstrinn slik det er fastsatt i det årlige rundskrivet fra Utdanningsdirektoratet om fag – og timefordeling.12