Hopp til hovedinnhold
Høyringar
Kalender
Presse
Om Udir
In English
Søk
Søk
Meny
Utdanningsløpet
Velg nivå
Barnehage
Grunnskole
Videregående
Spesielt for
Private barnehager
Private skoler
Voksenopplæring
Annen opplæring
SFO
Kulturskolen
Folkehøgskoler
Lukk
Læring og trivsel
Barnehage
Rammeplan og støttemateriell
Barnehagemiljø
Omsorg
Lek
Læring
Skole og fagopplæring
Læreplanverket
Tilpasset opplæring
Vurderingspraksis
Skolemiljø
Opplæring i bedrift
Temasider
Barn og unge fra Ukraina
Minoritetsspråklige og flyktninger
Spesialpedagogikk
PP-tjenesten (PPT)
Samisk
Nasjonale minoriteter
Lukk
Eksamen og prøver
Eksamen
Eksamen - oversikt
Finn eksamensoppgaver
Administrere eksamen
Forberede og ta eksamen
Muntlig eksamen
Privatisteksamen
Prøver
Prøver - oversikt
Nasjonale prøver
Kartleggingsprøver
Dokumentasjon
Vitnemål og kompetansebevis
Realkompetansevurdering
Lukk
Kvalitet og kompetanse
Kvalitet
Arbeid med kvalitet og kompetanse
Sikkerhet og beredskap
Ståstedsanalyser
Læremidler
Samarbeid med andre
Kompetansetilbud
Videreutdanning
Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
Kompetansepakker
Alle kompetanseutviklingstilbud
Digitalisering
Kunstig intelligens i skolen
Mobiler og smartklokker i skolen
Digitalisering i barnehage og skole
Lukk
Tall og forskning
Tall og forskning
Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
Statistikk
Finn forskning og statistikk
Systemer for datainnsamling
Internasjonale studier
Barnehagefakta
Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Publikasjoner
Vetuva
Spørsmål til Skole-Norge
Spørsmål til Barnehage-Norge
Utdanningsspeilet
Brukerundersøkelser
Alle brukerundersøkelser
Elevundersøkelsen
Lærlingundersøkelsen
Foreldreundersøkelsen i skole
Foreldreundersøkelsen i barnehage
Lærerundersøkelsen
Lukk
Regelverk, tilsyn og tilskudd
Regelverkstema
Barnehage – oversikt regelverk
Opplæring – oversikt regelverk
Spesielt for private skoler
Maler
Personvern (GDPR)
Tilsyn
Tilsyn - oversikt
Melde bekymring
Tilskudd
Tilskudd – oversikt
Tilskuddssatser
Lukk
Du er her:
Sluttrapport VFL
Erfaringer fra nasjonal satsing på vurdering for læring (2010-2018)
Rapport
Sist endret: 30.01.2019
Last ned
Skriv ut
Innhold
1. Innledning
1.1 Bakgrunn
1.2 Hva betyr vurdering for læring i satsingen?
1.3 Formål og virkemidler i utviklingsarbeidet
1.3.1 Formål
1.3.2 Organisering av på satsingen og valg av virkemidler
1.3.3 Rammer for satsingen
1.4 Økonomiske rammer
1.5 Kunnskapsgrunnlag i utvikling
1.6 Satsingen beskrevet i tall
2. Hvordan vurderer vi måloppnåelsen i satsingen?
2.1 Kildegrunnlag for denne rapporten
2.2 Å vurdere måloppnåelse på komplekse utviklingsprosesser
2.3 Tegn på endring av praksis
3. Hva har satsingen ført til?
3.1 En mer læringsorientert vurderingskultur
3.1.1 Økt kompetanse på læringsfremmende vurdering
3.1.2 Positiv endring av vurderingspraksis
3.1.3 Et mer felles vurderingsspråk?
3.2 Økt læreplanforståelse og mer aktiv bruk av læreplanen
3.2.1 Nedgang i antall klager på standpunktkarakter
3.3 Økt kompetanse på å drive lærende prosesser
3.4 Skoleeiere og skoleledere er pådrivere i utviklingsarbeidet
3.4.1 Vurdering for læring i spesialundervisningen
3.5 Positiv effekt av samspill med andre nasjonale tiltak
3.6 I hvilken grad videreføres utviklingsarbeidet lokalt?
4. Fortsatt behov for å videreutvikle praksis
Vurderingspraksis og fagfornyelsen
Referanser
Neste
Til toppen
Fant du det du lette etter?
JA
NEI
Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
Tilbakemelding*
(Må fylles ut for å få sendt.)
0 / 250 tegn
AVBRYT
Send