vg1 elektro og datateknologi (ELE01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter energi- og styresystem
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgåver knytte til energi- og styresystem, individuelt og i samarbeid med andre, og grunngi vala som er gjorde
- programmere og setje i drift system for styring av dreieretning og motorturtal, forklare den prinsipielle verkemåten til motor og styresystem og drøfte effekttap
- montere, programmere og setje i drift behovsstyrte anlegg for lys, varme og ulike effektuttak og diskutere energisparing ved styresystemet som er valt
- bruke riktige handverktøy og maskiner til å produsere delar i metall og andre materiale etter arbeidsteikningar
- montere og setje i drift eit mindre anlegg for produksjon og lagring av fornybar energi der likerettar og vekselrettar inngår, og gjere greie for omforming av likespenning til vekselspenning
- montere og setje i drift styringssystem som bruker måling av rørsle, trykk og temperatur som inngangsdata
- montere eit mindre fordelingssystem med tilhøyrande jordingssystem og beskrive den prinsipielle oppbygninga av TN-, IT- og TT-nett
- velje eigna leidning, kabel og vern, berekne og vurdere spenningsfall og dokumentere vern mot overbelastning og elektrisk sjokk
- identifisere komponentane i eit luftbehandlings- og varmepumpesystem, gjere greie for verkemåten til hovudkomponentane og utføre målingar av CO2 og temperatur
- risikovurdere og utføre arbeidet i samsvar med rutinar for elsikkerheit, maskinsikkerheit og helse, miljø og sikkerheit
- utføre livreddande førstehjelp
- bruke dokumentasjon og eigna instrument til å feilsøkje på elektriske installasjonar
- utføre arbeidet fagmessig i energi- og styresystem i samsvar med forskrifter, montasje- og installasjonsinstruksjonar og bruke eigna handverktøy og maskiner
- berekne straum, spenning, resistans, impedans og effekt i like- og vekselstraumkretsar og bruke eigna instrument for å utføre målingar og vurdere måleresultatet opp mot forventa resultat
- gjere greie for ulike former for produksjon, lagring og overføring av elektrisk energi og reflektere over og diskutere konsekvensar dei ulike formene kan ha for klima og miljø
- gjere greie for og vurdere korleis partane i arbeidslivet samarbeider for å utvikle eit betre arbeidsliv
- anvende og behandle materiell og utstyr i energi- og styresystem på ein ansvarleg og berekraftig måte i tråd med gjeldande internkontrollsystem
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Elevane viser og utviklar kompetanse i energi- og styresystem når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i faget.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Læraren kan gi arbeidsoppgåver som dekkjer begge programfaga. Læraren og elevane skal vere i dialog om elevane si utvikling i energi- og styresystem. Elevane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og få høve til å reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i energi- og styresystem ved avslutninga av opplæringa i programfaget. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måtar. Med utgangspunkt i kompetansemåla skal læraren vurdere korleis eleven viser forståing, evne til refleksjon og kritisk tenking, og korleis eleven meistrar utfordringar og løyser oppgåver i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i energi- og styringssystem basert på kompetansen eleven viser ved å planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige fagleg arbeid.