Engelsk FOV (ENG05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- lytte til, stille og svare på enkle spørsmål om dagligdagse og kjente temaer
- delta med støtte i enkle samtaler om egne behov og følelser, eget dagligliv og egne interesser
- lytte til, gjenkjenne og bruke språklyder, stavelser og uttalemønstre på engelsk
- bruk noen kjente og noen få nye språklæringsstrategier i møte med engelsk
- identifisere noen språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og andre språk deltakeren kjenner til
- bruke visuelle og digitale ressurser til å forstå og finne ord og fraser på engelsk
- forstå høyfrekvente ord og fraser i enkle muntlige og skriftlige tekster
- følge enkle instruksjoner, gjerne med støtte i illustrasjoner
- lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster om kjente temaer, gjerne med støtte i illustrasjoner
- skrive kjente ord, fraser og korte setninger
- koble språklyder til bokstaver og stavemønstre og trekke bokstavlyder sammen til ord
- bruke enkel tegnsetting
- bruk noen høflighetsfraser på engelsk og sammenligne med andre språk og kulturer som deltakeren kjenner til
- bruke et begrenset engelsk vokabular i to- eller flerspråklig kommunikasjon
- beskrive på en svært enkel måte egen motivasjon for å lære engelsk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i engelsk modul 1 når de, med støtte fra konteksten, taler og samtaler om enkle kjente og dagligdagse temaer. De viser og utvikler også kompetanse når de lytter til og leser enkle tekster om kjente temaer, og når de skriver kjente ord, fraser og korte setninger. Videre viser og utvikler de kompetanse når de tar i bruk noen kjente og noen få nye strategier og ressurser som støtte i læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å synliggjøre og bygge på det deltakerne har av kompetanse, ressurser, erfaringer og motivasjon for å lære engelsk. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i engelsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få tilbakemelding om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.