Engelsk FOV (ENG05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- lytte til og forstå hovedinnholdet i tydelig muntlig kommunikasjon om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
- starte, holde i gang og avslutte samtaler om personlige og noen samfunnsaktuelle temaer
- uttrykke egne meninger om personlige og samfunnsaktuelle temaer
- snakke med en funksjonell uttale
- beskrive og bruke nye og kjente språklæringsstrategier i eget læringsarbeid
- samtale om språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og andre språk deltakeren kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
- lese, diskutere og videreformidle hovedinnholdet i ulike typer tekster, inkludert sammensatte tekster med en viss variasjon i vokabularet
- skrive sammenhengende tekster om personlige og noen samfunnsaktuelle temaer
- bruke ordtilfang knyttet til ulike emner
- bruke ord- og setningsstrukturer muntlig og skriftlig
- bruke setnings- og tekstbinding
- velge ut og bruke hensiktsmessige kilder
- samtale om likheter og forskjeller i kommunikasjon blant mennesker med ulik språklig og kulturell bakgrunn
- mediere informasjon om kjente temaer ved å trekke veksler på eget språklig og kulturelt repertoar, fortrinnsvis gjennom oversettelse eller forklaring
- beskrive noen sider ved situasjonen til urfolk og minoriteter i Norge og andre land
- samtale om situasjoner hvor engelsk kan brukes i utdanning, arbeidsliv og samfunn
- finne og bruke digitale ressurser og verktøy i samhandling, språklæring og tekstskaping
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i engelsk modul 3 når de lytter til, taler, samtaler, leser og skriver om ulike personlige og samfunnsaktuelle temaer. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg sammenhengende muntlig og skriftlig, og når de med økende selvstendighet tar i bruk kjente og nye strategier, ulike ressurser og lettleste kilder.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke og videreutvikle kompetansen, ressursene og erfaringene til deltakerne. Ved å la deltakerne oppleve at engelsk er relevant i og utenfor opplæringen, kan læreren hjelpe deltakerne å videreutvikle interessen for språket. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i engelsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få tilbakemelding om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.