Engelsk FOV (ENG05‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i engelsk er å kunne skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. Utviklingen av muntlige ferdigheter innebærer å uttrykke seg gradvis mer presist og tilpasse språket til formålet, mottakeren og situasjonen, i formelle og uformelle situasjoner og i møte med mennesker med ulik språklig bakgrunn. Samhandlingsstrategier og et variert språk knyttet til hverdagsliv, samfunn, utdanning og arbeidsliv står sentralt i muntlig kommunikasjon og støtter videreutviklingen av muntlige ferdigheter i et livslangt perspektiv.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i engelsk er å uttrykke seg forståelig og hensiktsmessig i ulike typer tekster både på papir og digitalt. Utviklingen av skriveferdigheter går fra å skrive enkeltord og fraser til å skape ulike typer sammenhengende tekster i utdanning, samfunn og arbeidsliv i et livslangt perspektiv. Å skrive handler om å planlegge, utforme og bearbeide tekst som er tilpasset mottaker, formål og situasjon. Det innebærer å velge egnede skrivestrategier og bruke ulike typer verktøy og kilder på en kritisk og etterrettelig måte.
Å kunne lese
Å kunne lese i engelsk er å forstå og reflektere over formålet med og innholdet i ulike typer tekster på papir og digitalt, inkludert sammensatte tekster, i utdanning, samfunn og arbeidsliv. Utviklingen av leseferdigheter i engelsk går fra å oppdage forholdet mellom språklyder og tegn, stavemønstre og stavelser til å lese varierte og komplekse tekster med flyt og forståelse og i stadig større grad kunne reflektere over og vurdere ulike typer tekster kritisk. Lesing blir støttet opp av hensiktsmessige lesestrategier og kan bidra til videre språkinnlæring i et livslangt perspektiv.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i engelsk er å bruke digitale ressurser for å styrke språklæringen, møte autentisk språk og utvikle kunnskap i faget på en gradvis mer selvstendig, bevisst og kritisk måte i et livslangt perspektiv. Det innebærer å finne, vurdere og bruke egnede kilder til å skape muntlige og skriftlige tekster. Det handler også om å kunne delta i det digitale samfunnet og være bevisst sin egen rolle i samhandling med andre.