Engelsk FOV (ENG05‑01)
Kjerneelementer
Kommunikasjon
Deltakerne skal skape mening, bruke språket og samhandle i ulike sammenhenger, inkludert autentiske og praktiske situasjoner. Dette innebærer å ta i bruk egnede strategier, medier og kilder i muntlig og skriftlig kommunikasjon på en kritisk og etterrettelig måte. Deltakerne skal få oppleve, bruke og utforske språket fra første stund. Gjennom mediering kan deltakerne legge til rette for og tilpasse kommunikasjon på tvers av språklig eller kulturell bakgrunn.
Språklæring
Deltakerne skal utvikle språklig bevissthet og kunnskap om språklige mønstre og kunne bruke språklæringsstrategier. Kunnskap om hvordan man bruker språklyder, ordtilfang og ord-, setnings- og tekststrukturer, gir valg og muligheter i kommunikasjon og samhandling. Å se sammenhenger mellom engelsk og andre språk deltakerne kan og kjenner til, støtter opp om den framvoksende to- eller flerspråkligheten til deltakerne. Gjennom utforsking av egen språklæring blir deltakerne bedre i stand til å lære og forstå språk i et livslangt perspektiv.
Tekst i kontekst
Deltakerne skal lese, lytte til, vurdere og bruke engelskspråklige tekster til ulike formål i eget liv og i utdanning, arbeid og samfunnsliv. De møter engelskspråklig tekst i praktiske og estetiske sammenhenger og som kilde til læring, informasjon og underholdning. Tekstbegrepet er brukt i vid forstand. Tekstene kan være muntlige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpreget. Tekstene kan inneholde skrift, bilder, lyd, tegninger, grafer, tall og andre uttrykksformer som er satt sammen for å formidle et budskap.
Interkulturell kompetanse
Deltakerne skal benytte og videreutvikle interkulturell kompetanse i møte med mennesker som har ulik språklig eller kulturell bakgrunn. Dette innebærer kunnskap om praksiser, normer og verdier i områder og på arenaer hvor engelsk blir brukt, og forståelse for mangfold i og på tvers av samfunn og grupper. Gjennom samhandling og tekst kan deltakerne få dypere innsikt i andres erfaringer, deriblant ulike minoriteters perspektiv og urfolks levemåter, tenkemåter og tradisjoner.