Engelsk FOV (ENG05‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter modul 4

  • lytte til og forstå innholdet i muntlig kommunikasjon om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
  • uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
  • uttrykke og begrunne egne meninger om personlige og samfunnsaktuelle temaer
  • lytte til og forstå noen variasjoner i engelsk uttale
  • utforske noen språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og andre språk deltakeren kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
  • lese, diskutere og videreformidle innholdet i ulike typer tekster, inkludert sammensatte tekster
  • skrive formelle og uformelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • bruke et variert ordforråd og ulike ord-, setnings- og tekststrukturer til å kommunisere tydelig og hensiktsmessig
  • bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
  • tilegne seg kunnskap om praksiser, normer og verdier i områder og på arenaer hvor engelsk blir brukt, for å tilpasse kommunikasjonen til den språklige og kulturelle bakgrunnen til mottakeren
  • mediere informasjon om ulike temaer ved å trekke veksler på eget språklig og kulturelt repertoar, fortrinnsvis gjennom oversettelse, forklaring eller formidling
  • utforske og sammenlikne situasjonen til urfolk og minoriteter i Norge og andre land
  • bruke varierte strategier i kommunikasjon, språklæring og tekstskaping
  • vurdere og bruke ulike digitale ressurser og verktøy i samhandling, språklæring og tekstskaping
  • beskrive og reflektere over rollen engelsk har i utdanning, arbeidsliv og samfunn i Norge og i andre land

Underveisvurdering

Standpunktvurdering