Engelsk FOV (ENG05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- lytte til og forstå innholdet i muntlig kommunikasjon om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
- uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunnet
- uttrykke og begrunne egne meninger om personlige og samfunnsaktuelle temaer
- lytte til og forstå noen variasjoner i engelsk uttale
- utforske noen språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og andre språk deltakeren kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
- lese, diskutere og videreformidle innholdet i ulike typer tekster, inkludert sammensatte tekster
- skrive formelle og uformelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon
- bruke et variert ordforråd og ulike ord-, setnings- og tekststrukturer til å kommunisere tydelig og hensiktsmessig
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
- tilegne seg kunnskap om praksiser, normer og verdier i områder og på arenaer hvor engelsk blir brukt, for å tilpasse kommunikasjonen til den språklige og kulturelle bakgrunnen til mottakeren
- mediere informasjon om ulike temaer ved å trekke veksler på eget språklig og kulturelt repertoar, fortrinnsvis gjennom oversettelse, forklaring eller formidling
- utforske og sammenlikne situasjonen til urfolk og minoriteter i Norge og andre land
- bruke varierte strategier i kommunikasjon, språklæring og tekstskaping
- vurdere og bruke ulike digitale ressurser og verktøy i samhandling, språklæring og tekstskaping
- beskrive og reflektere over rollen engelsk har i utdanning, arbeidsliv og samfunn i Norge og i andre land
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i engelsk modul 4 når de lytter til, taler, samtaler, leser og skriver om innhold knyttet til utdanning, arbeidsliv og samfunn. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg skriftlig og muntlig med struktur og sammenheng, på en måte som er tilpasset formålet, mottakeren og situasjonen, og når de bruker varierte strategier og kritisk vurderer kilder og ressurser i egen læring og egen kommunikasjon.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke og videreutvikle kompetansen, ressursene og erfaringene til deltakerne og gjennom å fremme refleksjon rundt deltakernes faglige utvikling og nåværende og framtidige behov for engelsk. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i engelsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få tilbakemelding om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har etter opplæringen i modul 4 i engelsk. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakerne får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i engelsk basert på den samlede kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.