Matematikk 1–10 (MAT01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 9. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive, forklare og presentere strukturer og utviklinger i geometriske mønstre og i tallmønstre
- utforske egenskapene ved ulike polygoner og forklare begrepene formlikhet og kongruens
- utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter
- utforske og argumentere for hvordan det å endre forutsetninger i geometriske problemstillinger påvirker løsninger
- utforske og argumentere for formler for areal og volum av tredimensjonale figurer
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger fra mediene og lokalsamfunnet
- finne og diskutere sentralmål og spredningsmål i reelle datasett
- utforske og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes for å fremme ulike synspunkter
- beregne og vurdere sannsynlighet i statistikk og spill
- simulere utfall i tilfeldige forsøk og beregne sannsynligheten for at noe skal inntreffe, ved å bruke programmering
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget på 9. trinn når de resonnerer over og diskuterer geometriske egenskaper og sammenhenger. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de utforsker og analyserer reelle datasett, og når de gjør og argumenterer for funn. Videre viser og utvikler de kompetanse i matematikk når de resonnerer over og argumenterer for framgangsmåter og løsninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk og løse matematiske problemer gjennom å velge strategier, være kreative, resonnere og reflektere. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i matematikk. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i problemløsing og kompetansen sin i å se og argumentere for sammenhenger i og mellom statistikk og annen matematikk.