Matematikk 1–10 (MAT01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjoner
- representere divisjon på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
- utforske, bruke og beskrive ulike divisjonsstrategier
- utforske og forklare sammenhenger mellom de fire regneartene og bruke sammenhengene hensiktsmessig i utregninger
- modellere situasjoner fra sin egen hverdag og forklare tenkemåtene sine
- lage regneuttrykk til praktiske situasjoner og finne praktiske situasjoner som passer til oppgitte regneuttrykk
- utforske, beskrive og sammenligne egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer ved å bruke vinkler, kanter og hjørner
- bruke ikke-standardiserte måleenheter for areal og volum i praktiske situasjoner og begrunne valget av måleenhet
- utforske og beskrive strukturer og mønstre i lek og spill
- lage algoritmer og uttrykke dem ved bruk av variabler, vilkår og løkker
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget på 4. trinn når de bruker hensiktsmessige strategier og representasjoner i arbeidet med de fire regneartene og til å forklare tenkemåtene sine. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de får bruke kunnskap og ferdigheter til å løse problemer og utforske matematiske sammenhenger. Videre viser og utvikler de kompetanse i matematikk når de undrer seg, stiller matematiske spørsmål, tester og bruker matematiske begreper og forklarer og argumenterer for egne løsninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk gjennom å leke, være kreative, undre seg og samtale om matematikk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i regning og tallforståelse. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i utforsking av ulike representasjoner og problemløsingsstrategier og kompetansen sin i kommunikasjon med matematiske begreper.